משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
  • משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
היי רוקסטאר, התחברות / הרשמה

חמישה טיפים להקלטות לייב מעולות yifat

חמישה טיפים להקלטות לייב

חמישה טיפים להקלטות לייב מעולות yifat

חמישה טיפים להקלטות לייב
yifat | יולי 19
yifat | יולי 19
live-recordings-cover

“אם אתה רוצה הקלטה מעולה של ההופעה החיה שלך, אתה לא יכול פשוט להשאיר את העניין ליד המזל”, מציע נגן הבלוז והזמר מוראלי קורייל, שהוא הבן של הג’זיסט המעולה לארי קורייל. “זאת עבודה קשה על עצמך, על הלהקה, כמו כן גם שיתוף פעולה הדוק ומתחשב של מקום האירוע, הסאונד, הצוות והקהל”.

לא מעטות פעמים בהן הקלטת הופעה חיה מאפילה על האלבום.

לפעמים הטבעיות שבנגינה חיה, עם ההתרגשות, האנרגיה, הדינמיקה בין הנגנים והטעויות הקטנות מצליחה לתפוס מין קסם שכזה, שעדיף לא פעם על הקלטת האולפן המלוטשת.

אספנו בשבילכם כמה טיפים להקלטות חיות וצירפנו מספר הופעות חיות שחובה לשמוע ולהכיר בליווי הסבר קצר. הטיפים שאספנו אמנם יכולים להתפס כמובנים מאליהם וכמינוריים ביחס לתוצר עצמו, אך אין להמעיט בערכם.

תרגול

אין תחליף למוזיקאים שהתאמנו בצורה טובה ומכירים את השירים מבפנים ומבחוץ. צריכים הסכמה של כולם. אם מישהו לא מקשיב, מתעסק בעצמו או פשוט לא מוכן, ההקלטה תסבול.

התרגול והאימון אחראים רבות למקצועיות של ההקלטה. הדברים חייבים להיות מנוגנים ברמה הגבוהה ביותר, עם דגש על כל ניאנס, ברייק, שינויי מקצב ודינמיקה בין הנגנים.

“לפעמים תרצה לוותר על הגיטרה, אתה תשנא את הגיטרה. אבל אם תתמיד בזה, זה יתגמל אותך”- ג’ימי הנדריקס

ההופעה Nirvana live at Reading שהתרחשה ב1992 היא אחת מההופעות החיות המוקלטות הטובות בהיסטוריה. הופעתה של נירוונה Nirvana בפסטיבל רדינג ידועה כאחד משיאי הלהקה, ומשם לקוח הסיפור המפורסם בו קורט עלה לבמה על כסא גלגלים בלבוש אישה. אי אפשר שלא להרגיש את עוצמת הקהל וממש לחוש באנרגיה שפרצה מקורט, קריס ודייב.

 

הובלה

בהקלטות לייב, כל להקה צריכה מנהיג. מישהו שיכוון את הספינה. על המנהיג לדאוג ששאר המוזיקאים ידעו מה הדרישות. זה לא הזמן להיות מטושטש או ביישן. אף אחד לא צריך להיות דיקטטור, אבל אם אין תכנית משחק, יהיה קשה למוזיקאים להעביר הופעה מגובשת, וחוסר בכיוון המוזיקלי יכול גם לבלבל את הקהל.

“בעבר, תמיד היה מנהיג אחד שהוביל את העדר להתפתחות של המוזיקה”- הרבי הנקוק

ניל יאנג הוא אחד האמנים החשובים ביותר בהיסטוריית הרוק, וכן אי אפשר שלא להתענג על כל הקלטה שהוא מוציא, בין אם בסטודיו או בלייב. ההופעה הזו, בה ניל יאנג חבר שוב ללהקתו קרייזי הורס, מצליחה לתפוס באופן נהדר את קסמו של האיש, יחד עם אנרגיות גבוהות ודיסטורשן בועט.

 

הבחנה

אם יש עוד גיטריסט בלהקה, חשוב לזכור: תנגנו דברים שונים. אתם חייבים להפריד את קטעי הגיטרה, כך שהם ישלימו אחד את השני. פיל מול אקורדים, הרמוניות והכפלה איפה שצריך. חפשו את הניגודים ותלמדו לנגן בין הרווחים. זה גם תלוי בטונים. הערבוב צריך להיות טוב. אף אחד לא צריך לשנות את הסאונד שלו. “בוא נהיה כנים בנוגע לזה, האם זה הטוב ביותר שזה יכול להישמע?”, אולי אנחנו צריכים להחליט על גיטרה שצריכה יותר טרבל מהשנייה, או פחות או יותר ריוורב. דברים פשוטים. בסופו של דבר, זה תלוי בכבוד ההדדי ששורר בין חברי הלהקה ובכבוד שהם רוחשים למוזיקה. כולם צריכים לשים את האגו בצד ולהתרכז אך ורק ביצירת מוזיקה טובה.

“מערכת היחסים הראשונה שלי עם כל סיטואציה מוזיקלית, היא כמאזין”- פט מת’יני

עם מצרפים ציטוט של פט מת’יני קשה שלא לצרף קישור להופעה של גיטריסט אחר ששיתף איתו פעולה מספר פעמים- ג’ון סקופילד. ההופעה בפסטיבל הג’אז של סרייבו הוקלטה על ידי מצו, והיא פשוט נהדרת. למי שרוצה שעה של גיטרה כייפית וקצבית, מתובלת באינספור הסגנונות והכיוונים המוזיקליים שכה מאפיינים את סקופילד, בהחלט מומלץ ללחוץ פליי.

שיתוף פעולה

תמיד תדאגו להתיידד עם איש הסאונד ועם צוות ההקלטה, ובכך לגרום לכולם להבין שכולכם רוצים את אותו הדבר – ערב מוצלח של מוזיקה ותיעוד מעולה שלו. להיות קוץ בתחת, בדרך כלל, לא גורם לאנשים לעשות את העבודה שלהם כראוי.

בכלל, ככל שתיצרו אווירה יותר טובה סביבכם, זה יכול רק לשפר את מידת ההרתמות וההצלחה של כל פרוייקט.

“מדובר בטריו, אבל זה למעשה אנסמבל. אם תבוא לאחת ההופעות שלי, תראה שזה לא סתם שני חברה שמלווים אותי ברקע. אחרת זה יהיה משעמם”- רוי רוג’רס (גיטריסט סלייד)

ההופעה של פינק פלויד בפומפיי היא לא פחות מאשר יצירת אומנות. החל מזוויות הצילום, העריכה, איכות הסאונד, והחשמל שזורם בין כל חברי הלהקה, לכל מי שלא מכיר את ההופעה המופלאה הזו כדאי לפנות זמן ולצפות.

אלתור

יש את הדרך הבטוחה לנגן דברים בדיוק כמו שהם בתקליט, אבל אפשר לקחת את המוזיקה למקומות גבוהים יותר אם אתם לוקחים סיכונים. נסו להגיע למקומות שלא הגעתם אליהם אף פעם. קחו סיכונים ולכו על זה, אתם לא תיפגעו. נגנו בחופשיות, סמכו על זה שהקהל ימצא בידור וערך מוזיקלי בניסיון שלכם לנגן את מה שאתם מרגישים באותו הרגע, יותר מאשר מה שתרגלתם ועשיתם עליו חזרות. זה אחד הדברים היפים בביטוי מוזיקלי.

“מוזיקה זה עניין של סאונד ורגש”- נונו בטנקורט

על טהרת הגיטרות, קבלו את פסטיבל Crossroads בהנהגת אריק קלפטון. פסטיבל שמאגד בתוכו את נגני הגיטרה הטובים בעולם ומצליח לייצג את כל היופי שבהופעה חיה. האלתורים, הספונטניות, ההתרגשות ושאר הקסמים שבאים לידי ביטוי בלייב יותר מבכל הזדמנות אחרת.

אנו מאחלים לכם גלישה נעימה ומהנה.

נשמח לשמוע מכם הערות והארות בכל דבר ועניין.

Error: Contact form not found.