סיפורה של חברת L.R Baggs

סיפורה של חברת L.R Baggs

את חברת L.R. Baggs רובנו מכירים ומזהים כאחת מיצרניות הפיקאפים ומערכות הגברה לכלי נגינה אקוסטיים מהמובילות ומהטובות בעולם.

לא כולנו מודעים לעובדה, כי לאיכויותיה יוצאות הדופן של החברה ישנם שורשים עמוקים כבר מתחילת שנות השבעים.

סיפורה של L.R. Baggs, הוא בעצם סיפור חייו של האיש לוייד בגס (Lloyd R Baggs), מקליפורניה ארה”ב אי שם בתחילת שנות השבעים.

כנער מתבגר, בגס הצעיר, שמגדיר את עצמו חנון מושלם מצא הרבה עניין בספרי ההנדסה של אביו, שהיה מהנדס אווירונאוטיקה, מהם למד רבות על המורכבות של העולם החומרי הסובב אותו.

בתור ילד, בגס היה מכניס שיפורים ושינויים ברכבי הצעצוע שלו כדי לשפר את יכולתם ולהביא את ביצועיהם לרמות קיצוניות יותר. כתוספת וכחיזוק לתדמיתו ה”חנונית”‘ מעיד בגס, כי הוא התגלה גם כנגן צ׳לו מחונן בעל יכולות מרשימות, כשניגן בתזמורות נוער ובתזמורת הסימפונית של אוניברסיטת UCLA בזמן שהיה נער בגיל תיכון. היום, בגס כבר לא פוחד להודות שנגינת הצ’לו תרמה לו רבות להתפתחותו האישית, אך הוא שנא כל רגע של נגינת הצ’לו והוא עשה כך רק על מנת לפצות במשהו על הישגיו הלימודיים הבינוניים וזאת כדי שיוכל להתקבל לקולג׳.

עוד לפני שפרש מנגינת הצ’לו, הוא לטש עיניים זמן רב על הגיטרה וכשפרש סופית, החליט ללמוד לנגן בה.

עד מהרה, מודה בגס כי הבין שהוא לא גיטריסט טוב כפי שהיה צ’לן טוב. במסגרת לימודיו בקולג’, בגס החל להשתתף בסדנת עיבוד עץ, כתחביב. הוא נזכר, כי מדריכיו שמו לב לביצועיו והתלהבו במיוחד מהתוצאות המרשימות שהציג כשבנה קופסאות עץ, שולחנות ולבסוף גם גיטרה. זו הייתה הגיטרה הראשונה, אשר ירתה את יריית הפתיחה לקריירה קצרה אך איכותית של בניית גיטרות, במהלכה בנה בגס גיטרות איכותיות שהפכו למבוקשות עד מאוד  בקרב אומנים מהשורה הראשונה של סוף שנות השבעים.

כחלק מתהליך בניית הגיטרות, בגס לא הפסיק לחקור ולתהות מדוע גיטרה מסוימת נשמעת לטעמו טוב יותר מגיטרה אחרת. האיש החל לבצע ניסיונות ולהכניס שינויים ושיפורים במבנה התומכות (Bracing) בגיטרות שלו, עד שהבין איזה שינוי מייצר את האפקט הדרוש על מנת להביא את הגיטרה לרמת הביצועים אותה רצה לשמוע. כאשר הצליח להבין ולפתור במשהו את המסתורין שמאחורי השגת צליל גיטרה איכותי כבר ידע שעם הגיטרות הוא הולך עד הסוף.

בשנת 1975 בגס עבר ללוס אנג’לס, שם בנה בתחנת כיבוי ישנה, את בית המלאכה הרציני הראשון שלו. עד מהרה מצא עצמו בגס מתקן, משחזר ובונה עשרות גיטרות איכותיות ביותר שחלקן היו שייכות לאומנים המובילים של התקופה ביניהם, ריי קודר, ג׳ינס ליין, גראהם נאש וג’קסון בראון.

בשלב מסוים בתקופה ההיא, מלאכתו של בגס הייתה כה מבוקשת עד כי לקוחותיו של בגס היו צריכים להמתין תקופה של שנתיים עד שהספיק לבנות להם את הגיטרה המיוחלת מתוצרתו.

עד תחילת שנות ה-80, הגיטרות האקוסטיות של בגס היו נמכרות בטווח של שלושת אלפים דולר ולמעלה מכך, הוא היה מוכר את הגיטרות הרבה לפני שהספיק לבנות אותן.

בגס נזכר שאיפה שהוא בתחילת שנות השמונים נכנס לו ג’וק, שעד היום לא יצא מראשו – מערכות ההגברה לגיטרות.
בתקופה ההיא מצא עצמו מתעניין יותר ויותר איך ניתן להגביר את הגיטרה בצורה איכותית וללא פידבקים ותופעות לוואי, כאשר תשוקתו זו הפכה להיות הרבה יותר חזקה מעצם מלאכת בניית הגיטרה עצמה.

הדבר קיבל משנה תוקף כאשר בגס שם לב שהוא זוכה לבנות גיטרות למספר אומנים מפורסמים, אך ברגעי האמת ובהופעות החשובות ביותר בהן יכול היה לקבל חשיפה, האומנים בחרו להשתמש בגיטרות של יצרן אחר היות והגיטרות מתוצרתו לא היו מוגברות. בגס הגיע למסקנה שהוא חייב להרחיב את ידיעותיו ואת תחום פועלו ועיסוקיו וכפי שאנו יודעים היום, הדבר הפך לעיסוק העיקרי של האיש ובחלוף הזמן הוא זנח לגמרי את תחום בניית הגיטרות והתמקד אך ורק במציאת טכניקות ושיטות להגבירן.

בגס מספר שהפיקאפים שהיו זמינים להגברת גיטרות אקוסטיות בסוף שנות השבעים ובתחילת שנות השמונים, היו רחוקים מלהיות משביעי רצון. עקב כך, אומנים רבים נאלצו להיצמד למיקרופונים על הבמה, דבר אשר הגביל את טווח תנועתם והיה מלווה בתופעות במה לא רצויות ובריבוי פידבקים.

פריצת הדרך המשמעותית הראשונה שעשה בגס, בתחום טכנולוגיית הגברת הגיטרות קרתה כמעט במקרה. חברו הטוב של בגס, ריי קודר, הזמין אותו לבוא ולהתרשם מההקלטה הדיגיטלית הראשונה שביצע כמוזיקת רקע לסרט של חברת Warner Brothers. בגס התאכזב עד מאוד כשראה במו עיניו כי ידידו הטוב ביצע את כל מהלך ההקלטה עם גיטרת Takamine יפנית מוגברת ולא עם הגיטרה שהוא בנה עבורו. קודר הבהיר לבגס שמחלקת הפיתוח של Takamine תכננו במיוחד עבורו פיקאפ רגיש רטט בזמן שביקר ביפן. לאחר שבגס ניגן על הגיטרה בעצמו והתרשם עמוקות מביצועי הפיקאפ, הוא החליט שלא ישקוט ולא ינוח עד שיצליח לתכנן ולפתח בעצמו פיקאפ איכותי לא פחות.

במהלך ביקורו של בגס בתערוכת NAMM בחורף 79′, הוא פגש את הבעלים והמנהל של חברת Takamine, בגס החמיא לו רבות וסיפר על התרשמותו העמוקה מהפיקאפ של Takamine אותו ניסה. כמחווה של רצון טוב הבעלים של Takamine שלח לו מספר דוגמאות של פיקאפים על מנת שיוכל להתקין ולהתנסות על הגיטרות שלו.

עד מהרה, סקרנותו של בגס גברה עליו והוא החליט לפרק פיקאפ של Takamine למרכיביו הקטנים ביותר ולנסות להבין כיצד נוצר הקסם. הוא לא האמין שכל כך מעט רכיבים יכולים להשפיע כל כך הרבה. היום הוא מודה, שאז הוא לא הבין עד כמה מתוחכם ומורכב היה הפיקאפ שפירק.

כך יצא האיש לדרכו, תוך שהוא החל לתור ולחפש בחברות האלקטרוניקה ברחבי ארה”ב אחר רכיבים פיאזו-אלקטריים רגישי רטט, איתם יוכל להתחיל לבצע ניסיונות ולתכנן את המוצר הראשון שלו.

בשנת 1980, לאחר קרוב לשנתיים של ניסיונות מחקר ופיתוח, אותן ביצע בעזרת צוות של מהנדסי אודיו, אותם הצליח לגייס למשימה בזכות קסמו האישי, הציג בגס בגאווה את המוצר הראשון שלו ה-LB6 – שהיה במהותו פיקאפ אוכף רגיש רטט שניתן היה להתקין בכל גיטרה אקוסטית סטנדרטית. בגס לא קפא על שמריו ובאופן מידי החל לתור ברכבו חנויות, בוני גיטרות ויצרנים ברחבי קליפורניה ולהציע להם את מרכולתו.

כדי שיוכל לממן את בנייתו של פס ייצור התחלתי, שהיה במוסך הפרטי שלו, החל בגס לעבוד בעבודה נוספת, כמוכר מכוניות, שם מעיד בגס שלמד מאנשי עסקים ממולחים ומנוסים את תורת הניהול ואת האופן שבו מקדמים עסקים.

במהלך זמן זה, בגס ואשתו הטרייה (Nadine) ניצלו כל דקה אפשרית להרכיב באופן ידני את פיקאפ ה-LB6 בביתם וכל זאת על מנת לעמוד בקצב ההזמנות שהלך וגבר ככל ששמו של המוצר שלהם יצא למרחוק.

acoustic pickup

עד מהרה, עיסוק בניית הפיקאפ הפך לעיסוקו הראשי ומקור הפרנסה היחידי וכך מצא עצמו בגס פורש מעסקי מכירת המכוניות ומקים פס ייצור גדול ורציני ביותר במתחם תעשייתי ששכר. לאחר זמן מה מוצרו של בגס והצלחתו המסחרית עלו על הגל והפכו להיות רווחיים עד מאוד. עובדה זו אפשרה לו למנף תקציבים נוספים לטובת הרחבת פעילותו, תכנון מוצרים נוספים, שכירת עוד ידיים עובדות והעסקת מהנדסים מומחים בתחום האודיו.

הפופולאריות הגואה של חברת L.R. Baggs וניהולו הטוב של בעליה הביאו את החברה ואת מוצריה אל שנות התשעים, בהן קרתה הפריצה הגדולה של תעשיית הגברת הגיטרות האקוסטיות והופעות ה-Unplugged של ערוץ המוזיקה MTV בהן לקחה החברה של בגס תפקיד מפתח.

מאז ועד היום, עשתה חברת L.R. Baggs דרך ארוכה במהלכה היא הגדירה מחדש את האופן שבו יש להתייחס להגברת כלים אקוסטיים ולא תמיד נתנה לשיטות מסורתיות והקונספציות שעבר זמנן להכתיב לה את האופן שבו יש לתכנן מוצרים.

שמו של לוייד בגס הולך לפניו כאדם שלא מפחד לקחת סיכונים ומעולם לא היסס לקחת פניות חדות במהלך הקריירה שלו כשנדרש לעשות כך. בגס מודה בגאווה רבה כי סוד הצלחתו והצלחת החברה שבבעלותו הוא לא אחר מאשר האומץ להיכנס לתוך תחומים ונישות שהוא לא יודע עליהם דבר. לחקור אותם, להבין את עקרונות פעולתם ולהשתמש בידע אותו הוא צובר כדי לתכנן את המוצר הבא שלו.

בגס טוען, כי מעולם לא ניסה לשווק את חברתו וכי מוצריה הייחודיים שיש בהם מן המחשבה מחוץ לקופסא שיווקו את עצמם בעצמם  וכי למוצריו יש חיים ואמירה משלהם.

בגס וצוות המוחות אותו הוא מעסיק, מעולם לא ניגשים לאתגר טכני עם דעה קדומה או דרך מקובלת איתה נהוג לגשת כפי שבהכרח אחרים עושים.

תהליך פיתוח המוצרים בחברתו מתבסס על ניסוי וטעייה, כשבמקרים רבים לטענת בגס ל”טעויות” יש את הצליל הטוב ביותר והן אלו אשר לא פעם יאפיינו את מבנה המוצר. כך קרה עם פיקאפ חור התהודה ה-M1 המהפכני, אשר לא רק קולט את רטט המיתרים, אלא גם חש את רטט גוף הגיטרה. במבנה פיקאפ ה-M1 הסליל התחתון המצוי בו יושב על מערכת מתלים המאפשרת לו תזוזה המתורגמת לאותות אודיו. בגס מסביר שהפיתוח החכם הזה, קרה בטעות בזמן שהאבטיפוס של ה-M1 אותו התחילו לבנות לא היה מספיק יציב וכך התגלה כי ניתן לרתום את יכולת תנועתו בצורה קצת יותר מתוכננת לטובת הגברת הגיטרה כרכיב הגברה נוסף.

acoustic pickup

ניתן לומר, כי הטעויות של חברת L.R. Baggs יצרו את אחד מהפיקאפים הטובים ביותר שנבראו עד כה בתחום הגברת הגיטרות. עוד, ניתן לשער כי יצרנים אחרים “מלומדים יותר” היו מונעים מלכתחילה את היווצרות הטעות וכך ברב מומחיותם היו מונעים מהמוצר הייחודי הזה מלהיוולד.

לאחר שלושים שנות פעילות, חברת L.R. Baggs של ימינו, היא אחת החברות המובילות בתחומה, אם לא המובילה ביותר. לזכות החברה רשומים עשרות פטנטים ומוצרים ייחודיים שרק בזכותה ובזכות מחשבתם המקורית של מהנדסיה, עולם הגיטרות והמוזיקה זוכה להיות עשיר ואיכותי הרבה יותר מאי פעם. ליין המוצרים של החברה מכיל את כל שיטות ההגברה האפשריות איתן ניתן להגביר כלים אקוסטיים בכלל וגיטרות בפרט. כל מוצריה של החברה מתוכננים בצורה ידידותית למשתמש אינטואיטיבית לתפעול ובאופן יחסי קלים להתקנה. חומרי הגלם בהם משתמשת החברה הם תמיד הטובים ביותר כפי שניתן למצוא בתעשיות מפותחות מקבילות כמו הרפואה וההייטק.

מוצריה של חברת L.R. Baggs מתוכננים כך שמתקין ההגברה כמעט ולא יצטרך לבצע שינויים בגוף הגיטרה ובכך ההתקנה מבוצעת גם בצורה אסתטית והפיכה וגם עם אפס הפרעות לתפקודה האקוסטי של הגיטרה.

במרכז הגיטרות שלי, תוכלו למצוא את ליין המוצרים המובחר של L.R. Baggs, להגיע ולהתחדש בצליל חדש ואיכותי לגיטרה שאתם אוהבים ולהוציא ממנה את הפוטנציאל הגלום בה.

באתר שלפניכם תוכלו למצוא סקירה מקיפה של ליין מערכות ההגברה והפיקאפים של L.R. Baggs הכוללת הסברים על הפיקאפים השונים, המבנה שלהם וסגנונות הנגינה והז’אנרים להם הם מתאימים. בנוסף, תוכלו להתרשם מתמונות וסרטוני הדגמה של המוצרים, ממפרטים טכניים מפורטים והמלצות למערכות הגברה ופיקאפים. כל זאת, על מנת לעזור לכם לגבש החלטה לגבי בחירת צליל הגיטרה וטכניקת ההגברה המתאימה לכם ולאופי פעילותכם באופן אישי.

במקביל, אתם יותר ממוזמנים ליצור עמי קשר לשאול את כל השאלות ולקבל ממני ייעוץ אישי לגבי מערכת ההגברה המתאימה ביותר לכם, איתה תמצו את מלוא הפוטנציאל האקוסטי של הגיטרה שלכם.

acoustic pickup
סיפורה של חברת L.R Baggs

איכות, אמינות ואחריות –

מרכז הגיטרות של אבי גיל, מציע לכם מחיר משתלם ושקט נפשי – ברכישת מערכת הגברה במרכז הגיטרות של אבי גיל תיהנו מהתקנה מקצועית ותקבלו אחריות לשנה על מערכת ההגברה החדשה שלכם. תהליך ההתקנה וההגברה, מבוצע בסטנדרטים הגבוהים ביותר ובסביבת עבודה אשר מכבדת, מגנה ושומרת על הגיטרה וגימורה. ההתקנה נעשית תוך שימוש בציוד, בטכנולוגיה ובחומרים האיכותיים ביותר שניתן למצוא כיום בתעשיית האלקטרוניקה, אשר עומדים בקנה אחד ומכבדים את הרף הגבוה של חברה איכותית כמו L.R. Baggs.

אנו מאחלים לכם גלישה נעימה ומהנה.
נשמח לשמוע מכם הערות והארות בכל דבר ועניין.
צרו קשר בכל נושא שמעסיק אתכם ונשמח לעמוד לשירותכם.

בואו לבקר.
מרכז הגיטרות של אבי גיל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *