משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
  • משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
היי רוקסטאר, התחברות / הרשמה

לואיס ג’ונסון ואגודלי הרעם yifat

פרידה מאחד הבסיסטים החשובים של הפופ

לואיס ג’ונסון ואגודלי הרעם yifat

פרידה מאחד הבסיסטים החשובים של הפופ
yifat | יולי 14
yifat | יולי 14

מצויד ביכולות טכניות מגוונות ונרחבות, סאונד ייחודי, ועוצמת נגינה שאין שניה לה, לואיס ג’ונסון הצליח לטפח קריירה של נגן אולפנים וסופרסטאר על הבס כבר לא מעט זמן. כנגן סשנים, לואיס תרם תפקידי בס קלאסיים לאלבומי ג’אז, פ’אנק, R&B, פיוז’ן, פופ ורוק על סוגיו כמובן. כנגן על, הוא ידוע בכינויו Thunder Thumbs, שכמו ביטויים רבים, נשמע הרבה יותר טוב באנגלית מאשר אגודלי הרעם. גם בתקופה הSlapping האינטנסיבית של שנות השמונים, הוא הצליח לשמור על מעמד של אחד הנגנים הטובים והמבוקשים. כאשר לואיס ג’ונסון (60) נפטר במאי השנה (2015) עקב כשל בכבד, הוא גרר אחריו עשרות תגובות שהתבטאויות של מוזיקאים מהשורה הראשונה שהכתירו אותו כאחד הבסיסטים הטובים, המשפיעים והחשובים בהיסטוריה.

לואיס ג’ונסון- ההתחלה

למעשה, היה זה אחיו, ג’ורג’ ג’ונסון, שחשף את לואיס לעולם המוזיקה. כשג’ורג’ היה בן חמש ולואיס בן שלוש, השניים חלקו גיטרה קטנה עד שלואיס השיג לעצמו בס כמה שנים מאוחר יותר. לואיס סיפר מספר פעמים כי כילד, ההשפעה המוזיקלית הגדולה ביותר שחלה עליו הייתה דווקא של מוזיקאים ונגני גיטרה מקסיקנים שחיו בשכנות אליו. ההרכב הראשון של לואיס, היה עם אחיו על הגיטרה, אח אחר על התופים ובן דוד נוסף על גיטרה שנייה. הם הושפעו מכל השפע שהתרחש מסביב באותה תקופה, החל מזפלין, הנדריקס, Sly & the Family Stone. כמובן שסטיבי וונדר עמד בראש הרשימה הזו, ואפשר בהחלט להבין את זה. לאחר כמה שנים עם הצלחה מקומית ולהיט אחד, הרכב משפחת ג’ונסון התפרק כיוון שאחיו נסע להופיע עם

250px-The_Brothers_Johnson

בילי פרסטון (Billy Preston) בשנת 1968. שלוש שנים לאחר מכן, בעוד לואיס עדיין תלמיד תיכון, הבסיסט של פרסטון עזב כמה חודשים לפני סיבוב הופעות נוסף, מה שגרם לג’ורג’ ג’ונסון לשכנע את אמו שתאפשר ללואיס להצטרף. עוד בהופעה הראשונה, כל הנוכחים הבינו שלואיס ג’ונסון הוא לא עוד נגן בס מן השורה. כשהאחים ג’ונסון חזרו לביתם, הם ישר החלו לכתוב חומרים ולחשוב על רעיונות מוזיקליים חדשים. השניים יצרו קשר עם קווינסי ג’ונס Quincy Jones)), ניגנו עם סטיבי וונדר, ולמעשה כך לואיס ג’ונסון פצח בקריירת האולפן המפוארת שלו.

ג’ונסון את ג’קסון

מסתבר שאחד המעריצים הגדולים של הרכב האחים ג’ונסון, היה זמר צעיר בן 21 ששר בהרכב הJackson 5. באותו קיץ, אותו זמר צעיר- מייקל ג’קסון, הוציא אלבום בו לואיס ניגן את מרבית הקטעים. משם הקריירה שלו כנגן אולפנים רק המשיכה לצמוח, והוא מצא עצמו מקליט עם ג’ורג’ בנסון, ארת’ה פרנקלין, סטנלי קלארק, הרבי הנקוק, פול מקרטני ועוד רבים וטובים.

לואיס ג’ונסון גם הקליט את Thriller של ג’קסון, מה שלא רק מיקם אותו בחוד החנית של הבסיסטים הפעילים, אלא הפך את הסאונד שלו לחלק טבוע בפופ העולמי והדבר פתח לו שער לעוד עשרות פרויקטים נוספים

לבמה או לאולפן?

האחים ג’ונסון נתקלו בלא מעט קשיים, בעיקר כיוון שלואיס היה נוצרי אדוק וג’ורג’ לא התחבר לכך, מה שגרם לוויכוחים מדי פעם, אך בסך הכול השניים הצליחו לתפקד טוב גם כלהקה וגם כמשפחה. במבט לאחור, לג’ורג’ יש רגשות מעורבים בנוגע לקריירת הסטודיו של לואיס. אם לא היה חולק את הסאונד והיכולות הטכניות שלו עם כל כך הרבה אמנים והעולם כולו בעצם, בכל כך הרבה אלבומים, סביר מאוד להניח שלהקת האחים ג’ונסון הייתה מצליחה הרבה יותר, בזכות הייחודיות של לואיס על הבס. כנראה שלואיס רצה לתחזק את גם את הלהקה וגם את קריירת הסשנים כיוון שהבין כמה מהר להקה יכולה להתפרק והעדיף לתחזק גם משהו יציב שמבוסס נטו על הכישורים והאיכויות שלו. החל מסרטי לימוד שהפיץ, פרויקטים נוספים רבים, ושמירה על אותנטיות כשעידן המוזיקה החיה התחלף במכונות תופים וסימפולים, המסלול המוזיקלי של לואיס ג’ונסון הרקיע שחקים מה שרק דרבן אותו לחקור דברים חדשים.

המורשת של לואיס ג’ונסון

בעוד הוא היה מזוהה עם Fender Precision, Alembics וימאהה, הכלי המרכזי של לואיס ג’ונסון היה הסטינג ריי של מיוזיק מן (Music Man StingRay), והוא אפילו הוציא דגם מיוחד שלה יחד עם ליאו פנדר. הרבה לפני שהיה זה נהוג להוציא דגמי סיגנצ’ר של בס, ג’ונסון הוציא את הסטינג ריי האדירה שלו.

בשנות ה90, חזר להופיע עם אחיו ולהקת האחים ג’ונסון יצאה לסיבוב הופעות חובק עולם, שגם הוקלט באיכות לא רעה מספר פעמים. באופן כללי לואיס טייל בכל הזדמנות, ואחת לתקופה היה מבצע גיחות ליפן ואוסטרליה. למעשה בדיוק כאשר חזר מטיול באוסטרליה והשתקע לו בלאס וגאס, אבד עמו הקשר ולאחר מכן התברר שעקב כשל בכבד הוא נפטר, והותיר אחריו את אחת הקריירות המרשימות בהיסטוריה של המוזיקה.

בימינו, אי אפשר לפספס את ההשפעה העצומה של לואיס ג’ונסון על תחום נגינת הבס והמוזיקה בכלל. למעשה כל נגן בס שמשתמש באגודל מדי פעם, בין אם במכוון או לא הוא עושה מחווה קטנה ללואיס ג’ונסון. עתיד לצאת סרט על פועלו, נוסף על קטעים שלא ראו אור, ועד שזה יקרה, כדאי לכל נגן בס, או בעצם לכל חובב מוזיקה באשר הוא, לצלול לתוך עולמו העשיר של לואיס ג’ונסון ולגלות כמה הוא הספיק לתרום לפופ העולמי בשנות חייו.

אנו מאחלים לכם גלישה נעימה ומהנה.

נשמח לשמוע מכם הערות והארות בכל דבר ועניין.

Error: Contact form not found.