משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
  • משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
היי רוקסטאר, התחברות / הרשמה

גלן פריי – פשטות מושלמת yifat

גלן פריי, משורר הרוח האמריקאית שידע לגעת בלב העניין בלי לעשות מזה עניין...

גלן פריי – פשטות מושלמת yifat

גלן פריי, משורר הרוח האמריקאית שידע לגעת בלב העניין בלי לעשות מזה עניין...
yifat | יולי 18
yifat | יולי 18

 

כולנו תמיד רצינו לדעת לנגן את הריפים והסולואים הגדולים והמסובכים, מהנדריקס דרך ג׳ימי פייג׳ לגילמור, קלפטון ונופלר..

רשימת הגיטריסטים הגדולים ארוכה ומלאה בשמות שאנו מכירים ואשר נכתב עליהם רבות גם כאן בגיבור גיטרה שלנו.

כמה מאתנו ישבו שעות לבד בחדר ימים כלילות בלנסות ולחקות אותם. חלקנו אף הצליח ברמה מסוימת ללמוד את רזי הנגינה של הגדולים ביותר ולהפוך לנגני גיטרה ברמה טכנית שלא הייתה מביישת אף גיטריסט/מוסיקאי בשטח. אך מאמר זה אינו נכתב על מה שאפשר ללמוד, אלא על הדברים האלה שכמה שננסה, לא נוכל ללמוד אותם.

לא רק מי שעושה סולואים מסובכים וארוכים הוא גיבור גיטרה, יש גם את אלה שיודעים לחבר כמה אקורדים פשוטים ולהניח אותם בדיוק בסדר הנכון ובצורה המושלמת, בשביל האנשים האלו גלן פריי היה פורץ הדרך.

בשביל להסביר את הדרך שבא גלן פריי כתב, הלחין ושר את שיריו, אשר חלקם מוגדרים כשירי הרוק הגדולים והפופולריים בהיסטוריה, צריך לעשות הקבלה לסגנון השירה והנגינה שלו, שניתנים להגדרה כ-״פשטות מושלמת״.

לגלן פריי היה את הכישרון הזה, לכתוב שירים פשוט מושלמים שנגעו בכל אוהב רוק, גיטרה ומוסיקה.

החל מתחילת שנות ה-70 כאשר החל דרכו כנגן בלהקתה של לינדה רונסטד וחבירתו לדון הנלי, שביחד היו שותפים להקמת האיגלס ולכתיבת רוב השירים של הלהקה שמוגדרת ע״י רבים כגדולה ביותר שיצאה מאמריקה, ועד לשנות ה80 עם קריירת סולו מכובדת שכללה כמה מהפסקולים הגדולים לסרטי אמריקה הקלאסית התיכונה והאמתית.

גלן פריי נולד בשנת 1948 במישיגן ארה”ב, וכבר בגיל חמש החל בלימודי המוזיקה – תחילה פסנתר ומאוחר יותר גיטרה. כבר בגיל 19 החל את הקריירה המוזיקלית שלו וההשראה שקיבל מהאמנים סביבו עודדה אותו להתמקד בכתיבת חומרים מקוריים. הפריצה המטאורית שחווה עם להקת האיגלס הייתה מהאירועים המכוננים בהיסטוריית הרוק, לא רק מכיוון שגלן פריי וחבריו הציעו איזון חדשני בין תרבות הרוק הקשוחה לבין הרכות שבבלדות, אלא גם, ואולי בעיקר בזכות אלמנט הפופ שהביאה הלהקה. הוא נפטר השנה (2016) והותיר אחריו מספר לא נתפס של להיטים, סרטים בכיכובו, קלאסיקות רוק ומסורת גיטרות מפוארת.

 

פרידה מנפיל

החיבור שגלן פריי ידע לחבר בין ז׳אנרים שלכאורה נחשבו כרחוקים אחד מהשני, כמו רוק, סרנדות לטיניות, גוספל וקאנטרי היה לא פחות ממהפכני בזמנו ויצר בעצם את הסאונד האמריקאי הטהור הזה, שרבים ניסו ועדיין מנסים לחקות, אך אשר אינם מגיעים לרמת האמריקנה המזוקקת הזו שגלן פריי ידע לייצר.

כנראה שמה שנשמע פשוט ויש שיגידו לפעמים מעט מיינסטרימי, לא כזה פשוט כמו שחושבים.

 

אם גלן פריי חשב פעם בחשיבתו הפרגמטית, הצינית והצנועה ש״לעולם לא ישכחו אותו, עד שיגיע בחור חדש אחר במקומו..״

שוב, הוכחה על כשרונו הנדיר לחבר בין קצוות כמו פרגמטיות וציניות לצניעות, משהו שידע לעשות בטבעיות וקלות נונשלנטית שכה אפיינה את סגנונו, אז הוא טעה,

מפני שלעולם לא יבוא מישהו שיוכל להחליף את גלן פריי, כמו שלעולם לא יוכלו להחליף נסיעה ברכב קונברטיבל אמריקאי בכביש הפתוח ברחבי ארצות הברית כשברדיו מתנגנים האיגלס מקליפורניה.

אנו מאחלים לכם גלישה נעימה ומהנה.

נשמח לשמוע מכם הערות והארות בכל דבר ועניין.

Error: Contact form not found.