משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
  • משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
היי רוקסטאר, התחברות / הרשמה

ג’ון סקופילד ופט מתיני – I Can See Your House From Here yifat

ג'ון סקופילד ופט מתיני באלבום נדיר ומהוקצע

ג’ון סקופילד ופט מתיני – I Can See Your House From Here yifat

ג'ון סקופילד ופט מתיני באלבום נדיר ומהוקצע
yifat | יולי 14
yifat | יולי 14

האלבום I can see your house from here , הוא שיתוף הפעולה השני והנדיר של שני נגני הג’אז הראויים להערכה, ג’ון סקופילד (john scofield) ופט מטיני (path matheny), והוא אחד האלבומים המיוחדים והחשובים יותר שיצא לי לשמוע כנגן. ארחיק לכת ואומר שזהו אלבום הגיטרה האהוב עליי. כיאה לשני היוצרים המעולים הללו, מרכז האלבום הוא דיאלוג גיטרות שמעביר את המאזין מסע אל תוך עולמם של השניים. הביטוי דיאלוג גיטרות חשוב לציון, כיוון שלא מעט פעמים התבטא ג’ון סקופילד בהתייחסותו למוזיקה כשפה. כמו שפה, גם המוזיקה מהווה כלי התבטאות ותקשורת, ודרך הגיטרות, מצליחים השניים ליצור אווירת דו שיח וחיבור עמוק אשר ספק אם היו מצליחים ליצור בעזרת מילים.

John_scofield_2004-07-23

 

ג’ון סקופילד, גיבור גיטרה שאין שני לו, ידוע כיוצר פיוז’ן שמאגד בקטעיו מקצבים וסגנונות רבים, מבלוז, RnB, Fאנק ואפילו רגאיי לעתים (עם דגש על אלבומו (Ubarjam Deux) וכן נחשב לאחד מנגני הגיטרה החשובים ביותר בעשור

לצדו, פט מתיני, גאון הדור, הנמנה בין המוזיקאים ונגני הגיטרה הטובים בכל הזמנים, גם הוא נגן ג’אז חופשי ופיוז’ן, שיצירותיו מאופיינות בתחושת שלווה ורוגע ובסאונד העשיר שהוא מפיק, הן בחשמלית והן באקוסטית. מתיני שיתף פעולה בעבר עם ז’אק דז’ונט (jack dejohnette), הרבי הנקוק (herbie hancock), בראד מלדאו (brad mehldau), צ’יק קוריאה (chick corea) ועוד רבים וטובים.ים באחרונים, בתחום הג’אז בעיקר אך לא רק. הנגן בעל הסאונד הכה נדיר, שיתף פעולה בעבר עם צ’ארלס מינגוס (charles mingus), צ’אט בייקר (chet baker), עוד רבים וטובים וכמובן מיילס דיוויס miles davis (אם יש כמה דקות פנויות, רוצו לחפש חומרים שהוא נגן עם מיילס).

האלבום פותח בקטע אשר האלבום נושא את שמו- I can see your house from here בהלחנתו של סקופילד. קטע עוצמתי מאוד שהוא 7 דקות שבמרכזן אלתור ארוך וחופשי של השניים עטופים במלודיה גאונית שקשה להוציא מהראש. כבר כאן ניתן להבין שהאלבום שווה האזנה והקטעים שיבואו אחריו, רק יחזקו את תחושת הסיפוק של מי שבחר להשקיע מזמנו ביצירה האדירה הזו. הקטע עצמו מקבל ניגוד בין האלתור הנועז אל מול המלודיה השלווה והמקצב המתון, מה שמוסיף נפח רב ומוכיח את השניים כנגנים ברמה גבוהה.

הקטע השני, והאהוב עליי באלבום the red one , הוא הנקודה בה ניתן להבחין לא רק בבגרות העמוקה של הנגנים, אלה בחוזק התקשורת ביניהם. הקטע, בהלחנתו של מתיני, פותח בליין נדבק קצבי וכייפי, שמחייב את המאזין לנוע מעט. לליין מתווסף קו מלודיה שני מנוגן ע”י סקופילד. משם השיר מתפתח לאלתור מעט סולידי של סקופילד שמוביל לפיצוץ בכניסה של מתיני לאלתור. הבס החריף והמעט קופצני, התופים המתונים שבסוף השיר זוכים למעבר ענק והנגינה הגאונית של השניים, הופכים את היצירה לשיא האלבום מבחינתי.

האלבום ממשיך בכיוון בחיובי, וכן בקטע השלישי, no matter what, יש אווירה מאוד מאוזנת בין הנגנים והקווים המלודיים , מה שמאוד מאפיין את סקופילד והלחנתו. הקטע לא ארוך מדי וסך הכול מבטא יכולות הלחנה ומיומנות גבוהות, כך גם הקטע הבא אחריו, , everybody’s party בהלחנת מתיני.

עם הקטע החמישי, האלבום מוריד קצת קצב ומתפתח לכיוון מעט שלו ברובו. הרוגע משתלט על אופי האלבום והקצב יורד בצורה משמעותית, נדמה כי כך גם האנרגיה של השניים, אך איכות הנגינה שלהם לא ניתנת לערעור, וגם אם האווירה רגועה, הקטעים פשוט מעולים. השניים מוכיחים רמה טכנית גבוהה מאוד ומצליחים ליצור את אווירת התקשורת והדו שיח לאורך כל האלבום. הקטעים שסוגרים את האלבום מצוינים ומורגש בהם כי מצד אחד ישנה ירידת אנרגיה נוספת שבאה לחתום את האלבום, אך מנגד ישנה אוירה של סוף פתוח ודיסוננס מדויק המשאיר טעם של עוד. האלבום נפתח ונחתם בצורה מצוינת.

לכל נגן גיטרה כדאי להאזין לאלבום הנפלא הזה, ומומלץ גם לנסות ולחקות כמה שיותר משפטים מוזיקליים מתוכו. הסינרגיה שנוצרת מהחיבור של שניים מהנגנים הטובים והמוערכים בעולם נעשית בצורה המקצועית ביותר, וכן אסור לפסוח מביקורת חיובית על כל הנגנים שלקחו חלק באלבום, הבסיסט האדיר סטיב סוואלו והמתופף האדיר ביל סטיוארט. על כל מי שצלח בהקשבה את האלבום להחזיק אצבעותיו ולקוות לשיתוף הפעולה הבא.

אני שמעתי אותו בפעם הראשונה במקרה, תוך כדי חקר אוצרות יוטיוב, ומיד לאחר מכן סקופילד הוכרז כנגן האהוב עליי. זה בטוח ממש משמח אותו. אנא, שמחו אותו גם אתם.

9488617688_2005b7bfcf_b

אנו מאחלים לכם גלישה נעימה ומהנה.

נשמח לשמוע מכם הערות והארות בכל דבר ועניין.

Error: Contact form not found.