פיקאפים לגיטרה – המדריך השלם

כל מה שרציתם לדעת על פיקאפים לגיטרה והתביישתם לשאול…

במאמרי העוסק בהיסטוריה של הגברת הגיטרות, ציינתי שבשנות ה-30 וה-40 עלה וגבר הצורך בהגברת הגיטרות של אותם הזמנים, היות וווליום היציאה שלהן לא אפשר להן להישמע בלהקות הביג בנד הקולניות והפופולאריות של התקופה.

במהלך ההיסטוריה, כבר במאות ה-18 וה-19, מהנדסים וממציאים התנסו בהגברת כלי נגינה כגון תיבות נגינה ופסנתרים באופן חשמלי. אולם הבשלת הפוטנציאל הטכנולוגי האמיתי להגברת כלי נגינה הגיע רק כאשר פותחו מערכות ההגברה היחסית מודרניות בשנות ה-20 של המאה הקודמת.

בשנות ה-30, החלו הניסיונות המשמעותיים ביותר על ידי מוזיקאים וממציאים כמו אדולף ריקנבקר ולס פול להגביר את הגיטרות של אותם הימים, בין היתר על ידי רכיב מגנטי בפיקאפ לגיטרה. הפיקאפ לגיטרה המגנטי היווה את פריצת הדרך המוקדמת המשמעותית ביותר בטכנולוגיית הגברת הגיטרות, ומהמצאתו וגלגוליו השונים נולדו והוצגו הגיטרות החשמליות הראשונות.

בהמשך הדרך החל גם לתפוס צורה ולהתגבש הקונספט של הגיטרה החשמלית בעלת הגוף המלא (Solid Body Guitar) כפי שכולנו מכירים כיום.

מהו פיקאפ לגיטרה ואיך הוא עובד?

המילה העברית הטכנית התקנית למונח פיקאפ היא – "לקטן" היות ותפקידו הוא ללקט (to pick up) תדרים, תזוזות והפרעות מגנטיות המתרחשות על הפלטפורמה עליה הוא מותקן

הפיקאפ לגיטרה חשמלית, הוא רכיב אלקטרו-מגנטי. בתצורתו הפשוטה ביותר הוא מופיע כפיקאפ הסליל הבודד (Single-Coil Pickup), כפי שאנו מכירים על גיטרות ה-Telecaster וה-Stratocaster המפורסמות.

הפיקאפ לגיטרה מורכב מליבה מגנטית שסביבה כרוכים כמה אלפי ליפופים של חוט נחושת עדין. פיקאפ לגיטרה הוא בעצם מעין מחולל חשמלי קטן המבוסס על חוקי Faraday לפיהם, שדה מגנטי משתנה יחולל זרם חליפין חשמלי (AC) שיועבר דרך מוליך (הסליל) שמצוי בקרבתו.

הפיקאפ לגיטרה מותקן מתחת למיתרים, כאשר תנועתם האופקית של מיתרי המתכת של הגיטרה יוצרת הפרעה בשדה המגנטי של הפיקאפ ועל ידי כך מחוללת זרם חליפין חשמלי (AC) המוזן לתוך סליל הפיקאפ ומשם דרך מערכת רכיבי האלקטרוניקה של הגיטרה הזרם מועבר אל המגבר.

הפיקאפ לגיטרה מהווה למעשה רכיב ממיר אנרגיה (Transducer) המנטר ומתרגם תנועה קינטית לכדי זרם חשמלי ולאותות אודיו. פיקאפים מגנטיים יכולים לעבוד רק עם מיתרי מתכת היות והם מוליכים, מתמגנטים ויכולים ליצור הפרעה בשדה המגנטי של הפיקאפ ובכך לממש את עיקרון פעולתו.

סוגי פיקאפים

שני סוגי הפיקאפים לגיטרה הנפוצים ביותר, הם הפיקאפים בעלי הסליל הבודד (Single-Coil Pickups) והפיקאפים בעלי הסליל הכפול (Humbucking Pickups).

פיקאפ הסליל הבודד (SINGLE-COIL PICKUP)

פיקאפ הסינגל יכול להיות מורכב ממגנט מרכזי אחד או משישה מוטות מגנט נפרדים, אחד מתחת לכל מיתר. המגנט יכול להיות עשוי מפלדה ממוגנטת או מסגסוגות מגנטיות שונות כגון Alnico (אלומיניום, ניקל, קובלט), סמריום קובלט (SmCo), או מגנט העשוי מיסודות ניאודימיום קראמיים NdFeB)) ואחרים.

לסוג המגנט ועוצמתו, כמו גם לשאר מרכיבי הפיקאפ, ישנה השפעה גדולה על תכנון הפיקאפ לגיטרה, השדה המגנטי שייצר, ובסופו של דבר על הסאונד, ההתנהגות ואפיון הצליל שיפיק.

פיקאפ הסינגל כפי שרובנו מכירים, הוא זה שניתן למצוא לדוגמא על הפנדר סטראטוקסטר. רוחבו של פיקאפ הסינגל הוא צר מאוד וכפועל יוצא מכך יוצר שדה מגנטי מאוד ממוקד אשר קולט את האנרגיה שנוצרת במקטע הצר של המיתרים תחתיהם הוא מותקן.

מבנה זה יוצר פיקאפ לגיטרה בעל צליל חד וקליטה מודגשת של תדרים גבוהים. דוגמא מצוינת לצלילו הקלאסי של הסינגל ניתן לשמוע בתפקיד הגיטרה המעלף בשיר Wicked Game של Chris Isaac וגם בקלאסיקה Sultans of Swing של Dire Straits ובעצם איפה לא?!

פורמט נוסף של פיקאפ הסליל הבודד, אם כי מאסיבי יותר, ניתן למצוא בפיקאפ לגיטרה P-90.

פיקאפ לגיטרה 90-P

פיקאפ לגיטרה זה הוא פיקאפ בעל מבנה סליל בודד, אשר תוכנן והוצג על ידי חברת גיבסון בשנת 1946. מבנה פיקאפ ה-90-P, מאופיין בסליל נחושת שטוח וגדול, ברגיי קוטביות מתכווננים מתחת לכל מיתר וזוג מגנטי Alnico שטוחים המונחים מתחת לסליל.

ה-P-90 הוא סינגל חזק ורחב ממדים המאופיין בצליל הרבה יותר בהיר, ממוקד וצלול כאשר משווים אותו לכל האמבקר, אך עם זאת, יותר חם, רחב ועמוק כאשר משווים אותו לכל סינגל בעל מבנה פנדר סטנדרטי.

צלילו ואופיו הייחודי של פיקאפ ה-90–P נובע מעוצמתם ורוחבם הפיזי של המגנט והסליל שהוא מכיל וכן גם גודל מקטע המיתרים הגדול יחסית, אותו המגנט והסליל מצליחים לקלוט – דבר אשר יוצר ביטול הדדי של חלק מהתדרים וביניהם מורגשים ביותר התדרים הגבוהים.

ככלל, מיקומו ושטח קליטתו של פיקאפ לגיטרה משפיעים לטוב ולרע על הצלילים העיליים (Overtones) והתדרים שהפיקאפ לגיטרה מסוגל לקלוט, וככל שגודל מקטע המיתרים שפיקאפ קולט גדל, יגדל בהתאמה גם טווח התדרים הכללי שביכולת הפיקאפ לגיטרה לקלוט, אך עם זאת גדל גם הסיכוי שיימצאו באותו המקטע גם תדרים בעלי פאזה הפוכה, אשר יבטלו אחד את השני באופן מלא או חלקי וישפיעו ישירות על אפיון הצליל הסופי.

הסינגלים הם פיקאפים לגיטרה בעלי צליל נקי, קריסטלי וייחודי וב-60 השנים האחרונות. צלילם הבהיר והממכר נצרב באוזנינו ובתודעתנו על ידי אינספור נגנים, להקות ולהיטים ובאינספור הופעות והקלטות אולפן.

למעשה, סינגלים וצלילי הפנדר הקלאסיים הולכים יד ביד מאז ומעולם. קצרה היריעה מלהזכיר את כולם. אך לטעמי, העולם היה מקום פחות יפה ללא הצלילים והסאונדים האייקונים של נגנים כמו באדי הולי, האנק מרווין והצלליות, ג’ימי הנדריקס, מארק קנופלר, דיויד גילמור, ג’ף בק, ריצ’י בלקמור, אריק קלפטון, פיט טאונסנד, ג’ורג’ האריסון, סטיבי ריי וואן, קיט’ ריצארדס ורוני ווד מהרולינג סטונס, ג’ון מאייר, מייק אולדפילד ועוד רבים וטובים שהסינרגיה של סגנון נגינתם וסאונד הסינגלים הפעמוני הפכו לאורך השנים לקונצנזוס.

החיסרון היחסי (והלא נורא) של הסינגלים, הוא שסלילם הבודד מהווה מעין אנטנה שקולטת באופן יעיל לא רק את אותות רטט המיתרים, אלא גם הפרעות אלקטרו מגנטיות סביבתיות, בעיקר בתדרים 50 ו-60 HZ (60/50 Cycle Hum, תלוי בתחנת הכוח) שזהו טווח התדרים של זרם החליפין (AC) המצוי בחשמל שזורם בשקעי החשמל שבקירות ובמכשירי החשמל.

זמזום זה, יכול להוות בעיה בסיטואציות של הופעות בווליומים גבוהים ובהקלטות אולפן, כשבסביבת הגיטרה נמצאים מיני מכשור, מערכות תאורה, הגברה, מנועים, מחשוב וכו’.
חיסרון טכני זה הוביל בשנות ה-50 מהנדס בשם Seth Lover שעבד במפעלי גיבסון, להמציא את ההאמבאקר, פיקאפ לגיטרה הנקי מרעשי לוואי.

על גב הפיתוח החדש של מר לובר הודבקה מדבקה שחורה עם כיתוב זהב –Patent applied for או בראשי התיבות PAF ומאז ועד היום ההאמבקרים שמתוכננים ומיוצרים ברוח תור הזהב של שנות ה-50 וה-60 נקראים PAFs דוגמאות מצוינות הם הדגמים 59′ ו-Seth Lover Model של חברת Seymour Duncan.

פיקאפ לגיטרה בעל סליל כפול (HUMBUCKING PICKUP)

פיקאפ לגיטרה זה, כשמו כן הוא – מבטל רעשי הלוואי. מדובר בפיקאפ לגיטרה בעל סליל כפול, בעל היכולת הטכנית לבטל מעצמו את הזמזומים ורעשי הלוואי הנובעים מההפרעות האלקטרו-מגנטיות הסביבתיות הנקלטות בסליליו.

הפיקאפ לגיטרה בנוי בדרך כלל מזוג סינגלים המותקנים זה לצד זה והמחוברים בחיבור טורי (אך לא בהכרח), כאשר אחד הסינגלים הוא בעל קוטביות מגנטית הפוכה וסלילו מלופף בכיוון ההפוך לסליל הנגדי (Reverse Wound Reverse Polarity). מבנה זה נותן שני סלילים המחוברים מבחינה חשמלית בפאזה הפוכה.

היות ורעשי הרקע הסביבתיים נקלטים רק דרך סלילי הפיקאפים ללא כל קשר למגנטים, כאשר הזרם עובר מסליל אחד לאחר, רעשי הרקע מתבטלים מעצמם הודות לתדירות הזרם ההפוך שמייצר הסליל הנגדי.

שימוש נוסף בטכניקת ביטול הרעשים הזאת ניתן למצוא בקווי מיקרופון מאוזנים (Balanced) על הבמה ובאולפני ההקלטות.

בשונה מרעשי הרקע אשר נקלטים על ידי הסליל בלבד, צלילי הגיטרה נקלטים על ידי האינטראקציה של המגנט עם הסלילים וההפרעה שיוצרים המיתרים בשדה המגנטי של הפיקאפ לגיטרה כולו. לכן, כאשר אותות המיתרים נעים דרך הסלילים, לא מתרחש כל אלמנט של ביטול האותות אם כי להפך, כוחו של הפיקאפ לגיטרה כמעט מוכפל בהשוואה לכוחו של סינגל רגיל היות ומדובר בסט של שני סינגלים שקולטים את רטט המיתרים בו זמנית ומחוברים בחיבור טורי. תכנון חכם זה בסופו של דבר נותן פיקאפ בעל ווליום יציאה חזק במיוחד ושקט במיוחד.

כאשר פיקאפ ההאמבקר הוצג לעולם, המוזיקאים ונגני הגיטרה שמחו על כך שהם סוף סוף נפטרו מרעשי הלוואי המטרידים של פיקאפ הסינגל. אך עם זאת, הם גם גילו שההאמבקר הוא חיה שונה בתכלית מפיקאפ הסינגל הצלול והממוקד איתו התרגלו לנגן, להקליט ולהופיע.

פיקאפ ההאמבקר הוא רכיב הגברה בעל עוצמה ווליום יציאה חזק הרבה יותר משל הסינגל וצלילו יותר עמוק ורחב, עם טווח מיד-ריינג’ מודגש, שחסרים בו מעט מן הצלילות והחדות בהשוואה לפיקאפ הסינגל המסורתי.

עד מהרה היו מי שמצאו חן בתכנון החדש והשקט של Seth Lover, בעיקר נגני הג’אז והבלוז של התקופה, אשר תרו אחר צליל יותר מלא, רחב ועמוק והבינו את הפוטנציאל המוזיקלי הטמון בפיקאפ ההאמבקר ובצליל החדש שסיפק.

בסוף שנות ה-50 ולאורך שנות ה-60, כאשר מהפכת הרוקנ’רול תפסה תאוצה, עלתה קרנו של ההאמבקר היות והרוקיסטים החלוצים נדלקו על הסאונד החדש של הדיסטורשן והאוברדרייב שהם הצליחו להוציא ממגברי השפופרות שלהם. ההאמבקר הפך לפופולארי ונחשק יותר עקב הסיגנל והאאוטפוט החזק שסיפק אשר דחף את המגברים של אז לקצה באופן יותר דרמטי מהסינגלים של התקופה.

בין השנים 1952-1958 לערך, דגמי ה-Les Paul Goldtop של חברת גיבסון היו מצוידים בפיקאפ סינגל מסוג P-90, אך מסוף שנות החמישים עם הצגת דגם ה-59′ Les Paul Standard ופיקאפ ההאמבקר החדש של Seth Lover, חברת גיבסון החלה לצייד את דגמיה השונים בעיקר בפיקאפ ההאמבקר החדש והשקט כסטנדרט החדש של ליין החברה ומאז ניתן לומר שעולם הגיטרות נחלק לשניים: גיטרות עם סינגלים דוגמת ה-Stratocaster ודומותיה וגיטרות עם האמבקרים דוגמת ה-Les Paul ודומותיה.

מאז ועד היום תעשיית הגיטרות והנגנים ברחבי העולם עשו דרך ארוכה בה הם התנסו, חקרו וחיפשו אחר סאונדים חדשים.

כיום ניתן למצוא גיטרות עם מגוון רחב ופלורליסטי של קונפיגורציות אלקטרוניקה המשלבות גם סינגלים וגם האמבקרים בשילובים שונים ומעניינים המאפשרים לנו הנגנים ליהנות ממגוון הצלילים, היתרונות וסוגי הפיקאפים לגיטרה הקיימים בשוק.

הפיתוחים הבאים של ההאמבקר

פרט להבדלים במבנה הטכנולוגי-חשמלי ואפיון הצליל שבין פיקאפ הסינגל לפיקאפ ההאמבקר, קיים הבדל מהותי נוסף בין השניים והוא גודלם, עיצובם וממדיהם הפיזיים.

הבדלים פיזיים אלו לא רק משפיעים על אופן קליטת הפיקאפ את רטט המיתרים ואפיון הצליל של הפיקאפ לגיטרה, אלא גם מכתיבים במידה רבה את המבנה והתכנון של הגיטרה עצמה על ידי צורת וגודל הפתחים בהם הפיקאפ לגיטרה יותקן.

במשך שנים לא מעטות הדבר יצר הבדל טכני ברור בין גיטרות שמותאם להתקין בהן פיקאפים לגיטרה מסוג וגודל של סינגל וגיטרות שהפתחים בגופן הותאמו להתקנת פיקאפים לגיטרה מסוג וגודל של האמבקר או של P-90. כמובן שבמשך הזמן נצפו עוד כל מיני "חיות" שונות ומשונות עם סטנדרטים שונים של צורה וגודל, אך עיקר החלוקה הייתה כמתואר והובלה על ידי החברות הגדולות – גיבסון ופנדר.

במקביל לפעילותם האינטנסיבית של יצרני הגיטרות, מסוף שנות ה-60 וביתר שאת במהלך שנות ה-70 ועד לימינו, הלכה והתפתחה תעשייה משנית ומשלימה לתעשיית הגיטרות החשמליות והיא תעשיית הפיקאפים התחליפיים.

תעשייה זו הובלה על ידי חברות בוטיק איכותיות כמו Seymour Duncan, DiMarzio, EMG, Bill Lawrence, Kent Armstrong ועוד חברות רבות וטובות, אשר התמחו אך ורק בתכנון, פיתוח ויצור של פיקאפים לגיטרה תחליפיים בשלל סוגים, תכנונים, עיצובים ואפיוני צליל שניתן היה להציע למכירה ולהתקנה בכמות האדירה של הגיטרות החשמליות שכבר הייתה מצויה עד אז בשוק הגיטרות העולמי. בכך ניתן לנגנים ברחבי העולם החופש והאפשרות לבחור לעצמם את הפיקאפ לגיטרה ואת הצליל שלהם באופן ממוקד יותר ואישי.

עם כל השפע והמבחר החדש הוצת הדמיון נפתח התיאבון ונגנים וטכנאים החלו לנסות ולשלב שילובים שונים ומעניינים בין סוגים שונים של פיקאפים לגיטרה, בין היתר לצייד פנדר סטרטוקאסטר בפיקאפ האמבקר או להתקין על לס פול סטנדרטית פיקאפ P-90. כך בעצם תפסו מקום ניסיונות אלו ועוד ניסיונות רבים ושונים בהם ניסו וגם הצליחו חלוצי הגיטרות להביא לעולמנו צלילי גיטרה חדשים, שלא היו קיימים קודם.

מידותיהם הסטנדרטיות של סוגי הפיקאפים לגיטרה שהיו בנמצא לא תמיד אפשרו את ההתקנה שלהם על גיטרות מסוימות והדבר הצריך לבצע שינויים מבניים ועיבוד עץ מאוחר בגיטרות עצמן.

נגנים וטכנאים נאלצו להתמודד עם שינויים בגיטרות כגון: להרחיב פתח של סינגל לגודל של האמבקר או להיפך דבר אשר הפך את העניין לבעייתי, מסורבל ולא פעם אף פגם בגיטרות עצמן הן מבחינה טכנית והן מבחינה אסתטית. עקב כך ניתן היה למצוא בשווקים (גם בימינו) מיני גיטרות שעטנז, פחות או יותר בשפת העם – מקומבנות.

עד מהרה הבינו יצרני הפיקאפים לגיטרה את הקשיים הטכניים איתם התמודדו גיטריסטים וטכנאים בבואם להתקין פיקאפים שונים על גיטרות שונות ואת הפוטנציאל העסקי הטמון בדבר ולשם כך עמלו ופיתחו זן חדש של פיקאפים לגיטרה, בעיקר האמבקרים שבשיטות שונות ומתוחכמות תוכננו מראש להיות מוכלים במארז בגודל וממדים פיזיים של פיקאפ סינגל סטנדרטי, אותו ניתן להתקין בקלות יחסית על כל פנדר סטראט ודומותיה.

RAIL HUMBUCKERS & SLIM COILS

דוגמא לפיקאפים לגיטרה מסוג זה ניתן לראות בסדרת ה-Rails וה-Junior של חברת Seymour Duncan, שהן סדרות האמבקרים המוכלים במארז בממדים של סינגל.

פיקאפים לגיטרה אלו מכילים שני סלילים ומגנטים צרים המותקנים זה לצד זה ומחווטים חשמלית בדיוק כמו האמבקר רגיל, אותו ניתן להתקין ללא שינויים בגוף הגיטרה או בפיקגארד בכל גיטרה שקיימים בה פתחים בגודל של סינגלים.

הצליל שנותן פיקאפ לגיטרה מסוג זה מאופיין באאוטפוט חזק וצליל עמוק בעל טווח מיד-ריינג’ מודגש כיאה להאמבקר, אך ממוקד יותר ועם טווח תדרים עליון מודגש יותר מאשר של האמבקר בעל רוחב פיזי רגיל. זאת בשל העובדה שההאמבקר הזה הוא ברוחב פיזי של סינגל סטנדרטי ולכן קולט את רטט המיתרים במקטע שטח מיתרים צר יותר. אין זה בהכרח חיסרון, שכן הדבר משמר את אפיון הסאונד הסטראטי הממוקד והאהוב וגורם לסטראט להישמע שונה, אך לא זרה לחלוטין.

NOISELESS SINGLE-COIL PICKUP – פיקאפ סינגל נטול רעשי לוואי עם שימור הסאונד הסטראטי

האמבקר במארז של סינגל, כפי שהוזכר קודם, נותן מענה מושלם למי שמחפש להוציא מהסטראט שלו סאונד האמבקר חזק, שמן יותר ונקי מרעשים, אך ללא ספק הדבר כרוך בשינוי מסוים באופי הצליל של הגיטרה.

רובנו מאוד אוהבים את סאונד הפעמונים הצלול של הסינגלים שלנו כפי שהם, אך עם זאת מאוד היינו רוצים להיפטר מהזמזום המטריד שמלווה את מהלך הנגינה איתם. הדבר בא לידי ביטוי ביתר שאת בהופעות, בווליום גבוה ולא פחות בהקלטות אולפן בהן נרצה להימנע מתוספות רעשי לוואי לא רצויים בטראק שאנו מקליטים.

חברות הגיטרות ויצרני הפיקאפים לגיטרה חשבו בעבורנו על פתרונות טכניים יצירתיים שהפכו לפופולאריים מאוד ב-15-20 השנים האחרונות, שמטרתם לשמר עד כמה שניתן את סאונד הסינגל הקלאסי ובמקביל, לבטל את הזמזום והרעשים שמתלווים אליו ובכך לתת לנגן את האפשרות ליהנות מעולם צלילי הסינגלים באופן איכותי ונקי מהפרעות.
הפיקאפים לגיטרה הללו ידועים בשמם Noiseless Single-Coil Pickups.

בפיקאפים לגיטרה אלו משתמשים בטכניקות ושיטות לביטול רעשים, המבוססות על עקרונות הפעולה שניתן למצוא בתכנון של פיקאפ ההאמבקר, אך בכל זאת, במטרה העיקרית של כמה שפחות לפגוע או להטות את סאונד הסינגלים הטבעי.

SPLIT – COILS PICKUP

שיטה אחת לביטול הרעשים היא בניית פיקאפ גליטרה הדומה מאוד במבנהו לפיקאפ ההאמבקר הקלאסי, בעל שני הסלילים, אך עם שינוי משמעותי חשוב – מדובר בהאמבקר מפוצל עם מגנטים וסלילים קטנים שמותקנים זה לצד זה בצורה אופקית.

סליל ומגנט אחד מותקן תחת שלושת מיתרי הטרבל E B G והסליל והמגנט השני מותקנים תחת שלושת מיתרי הבאס – E A D , בדומה למבנה הפיקאפ בצורת Z שניתן לראות בגיטרת הבס – Fender Precision Bass.

כמו בכל האמבקר, ניתן לחווט את הסלילים בחיבור טורי (Serial) או בחיבור מקבילי (Parallel), כאשר הדבר ישפיע מאוד על תפקודו, אופיו וצלילו של הפיקאפ לגיטרה, אך בכל אחד מן המקרים יתרחש התהליך של ביטול הרעשים היות והסלילים הם בעלי מבנה RPRW – כיוון זרימה הפוך וקוטביות מגנט הפוכה.

סכום ווליום היציאה של שני הסלילים מתוכנן להיות לא יותר משל פיקאפ סינגל קלאסי ובנוסף, מימדיו הפיסיים הם של מארז סינגל רגיל ולכן, הפיקאפ קולט את גודל מקטע המיתרים שקולט הסינגל, דבר שעוזר לשמר את הסאונד הסינגלי של הפיקאפ בגיטרה אך עם חידוש מרענן – ללא רעשי הלוואי.

פיקאפ במבנה שכבות – STACKED HUMBUCKING PICKUP

תכנון נוסף של Noiseless Single-Coil Pickup משתמש גם הוא בעיקרון הפעולה של ההאמבקר, אך הפעם הפיקאפ בנוי במבנה של עוגת שכבות – סליל על גבי סליל לגובה.

גם כאן הסלילים מחווטים בפאזה הפוכה, כדי לבטל את רעשי הרקע שקולטים הסלילים, אולם השוני הטכני בפיקאפ זה, לעומת ההאמבקר הקלאסי, הוא שבחלק מהדגמים שני הסלילים כרוכים סביב אותו סט של מגנטים בעלי קוטביות אחידה, דבר אשר עלול לבטל את פעולת הפיקאפ כולו ולא רק את רעשי הלוואי שלו. לכן, את המגנטים של הסליל התחתון קצת “מסרסים” מעוצמה מגנטית ובכך מייצרים אזור מגנט חלש יותר וכך הסליל התחתון תורם באופן משמעותי פחות לאותות היציאה של הפיקאפ כולו, אך מבנה הסליל שלו עדיין יוצר ביטול רעשים יעיל.

טכניקה נוספת בה משתמשים יצרני הפיקאפים לגיטרה על מנת לבטל רעשים היא הטמעת מעגל אלקטרוני זעיר בתוך או על גב הפיקאפ שתפקידו לאתר רעשי לוואי הנקלטים בסלילי הפיקאפ לגיטרה, לסנן ולבטל אותם.

ישנן טכניקות לא מעטות ושונות בהן משתמשים חברות הגיטרות ויצרני הפיקאפים לגיטרה על מנת להתחכם לפיקאפ הסינגל ולבטל את רעשי הלוואי שלו.

יש פעמים שהדבר בא על חשבון אופיו של הצליל ועד כמה דומה או שונה הצליל של פיקאפ ה-Noiseless לזה של הסינגל הישן והטוב.

כמו בכל דבר אחר בחיים, מדובר בפשרה שבמסגרתה צריך להחליט כל נגן לעצמו מה הוא הפרמטר המכריע בעבורו, כשהוא ניגש לבחור את הפיקאפ שלו. האם ועד כמה הזמזום של הסינגל מפריע לו?! האם הוא מתחבר לסאונד המעט שונה של פיקאפ ה- Noiseless?! ועוד כהנה וכהנה שאלות איתן הוא צריך להתמודד בעת בחירת פיקאפ kd.

מניסיוני, אני יכול לומר שישנם נגנים שהתקינו בסדנה שלי סינגלים שקטים על הגיטרות שלהם והתמכרו לחוויה בכלל גם בהופעות וגם בהקלטות. אך מנגד, אני מכיר גם לא מעט נגנים שיש להם התנגדות עקרונית להתקין על הכלי שלהם פיקאפ לגיטרה שיש בו מן התחכום וספק הטיה או שינוי של הצליל האותנטי של הגיטרה שלהם ועל כן, הם מוכנים לשאת כל רעש לוואי מבלי להתלונן ולקבלו באהבה כחלק בלתי נפרד מהסאונד והאפיון של הסינגל.

אני באופן אישי טוען שאין טוב ורע, אלא שצריך להתאים את הגיטרה ואת סט הפיקאפים שלה לסיטואציה העיקרית איתה אנו ננגן ובה אנו נרגיש בנוח.

לצורך העניין, לגיטריסט שמעוניין להפציץ דיסטורשנים בלהקת רוק בועטת, אמליץ להצטייד בהאמבקרים גם בשביל הכוח ונפח הצליל שהם מסוגלים לספק וגם בשביל העבודה השקטה שהם מבצעים.

אם הנגן בכל זאת מעוניין לנגן עם סאונד ואופי של סינגלים, ללא ספק אמליץ לו לנסות ולעבוד עם Noiseless Singles, כדי לשמור צליל נקי מהפרעות.

לנגן שינגן בלהקה שמבצעת מוסיקה קלה יותר, באוברדרייב עדין ו-Clean, אין שום מניעה להשתמש בכל סוג של פיקאפ, לרבות בסינגלים רגילים לפי טעמו האישי היות ופוטנציאל הרעש בנגינה עדינה בקלין הוא נמוך משמעותית מאשר בדיסטורשן כבד ב-Gain גבוה.

אופציה נוספת אולטימטיבית, אך יקרה יותר מבחינה כלכלית, היא להחזיק כמה גיטרות (לפחות שתיים), כאשר לכל גיטרה יש את הקטע שלה, את המפרט הטכני הייחודי לה ואת הצד שהיא חזקה בו ובכך, להתאים את הגיטרה לסיטואציית הנגינה באופן אידיאלי.

דוגמא טובה אך קיצונית, ניתן לראות אצל הגיטריסט The Edge מלהקת U2, שמחליף במהלך הופעה אחת בין 10 ל-15 גיטרות כאשר הוא מתאים כל גיטרה לתפקידים ולסאונדים בהם הוא הולך להשתמש בכל שיר ושיר במהלך ההופעה.
כמובן שלא כולנו מפורסמים, מוכשרים ועשירים כמו The Edge אך אני מתאר לעצמי שהרעיון הטכני והיתרון שבהחזקת שתי גיטרות או יותר הובן כהלכה.

פיקאפים ומערכות אקטיביות–ACTIVE PICKUP SYSTEMS

פיקאפים אקטיביים – מעגל אלקטרוני זעיר המוצפן בפנים הפיקאפ

פיקאפ אקטיבי הוא פיקאפ לגיטרה המשלב בתוכו מערכת אלקטרוניקה אשר צורכת חשמל ממקור מתח חיצוני, בדרך כלל בטרייה או שתיים בהספק של 9 או 18 Volt.

אלמנט האלקטרוניקה המוצפן בפנים הפיקאפ הוא בעצם קדם-מגבר קטן ממדים, שתפקידו לעצב ולהגביר את הסיגנל והעכבה החלשים יחסית שמייצרים המגנט והסליל שבפנים הפיקאפ לגיטרה מסוג זה. כתוצאה ממבנה זה, פיקאפים אקטיביים מסוגלים לספק סיגנל יציאה חזק הרבה יותר בהשוואה לכל פיקאפ פאסיבי אפשרי, ובנוסף, היות והאות המקורי של הסליל והמגנט של הפיקאפ האקטיבי הם בעלי עוצמה ועכבה נמוכים, הפיקאפ מייצר מעט מאוד רעשי עבודה, אם בכלל, גם בסיטואציות של דיסטורשן ו-Gain קיצוניים.

אפיון נוסף, היות ומדובר במגנט חלש יחסית, אפקט המשיכה של המיתרים על ידי המגנט מוקטן משמעותית, דבר אשר תורם לדיוק התווים ולאינטונציה של הגיטרה.

קדם-המגבר של הפיקאפ בגיטרה מאפשר ליצרן לתכנן, להגדיר ולעצב באופן אלקטרוני את גרף טווח התדרים של הפיקאפ ובאותו אופן, לקבוע מה יהיה ווליום היציאה הסופי של הפיקאפ שהוא בדרך כלל חזק מאוד, דבר אשר הפך את הפיקאפ האקטיבי לפופולארי במיוחד בקרב נגני ה-Heavy Metal והרוק הכבד, היות והפיקאפ האקטיבי מספק למגבר ווליום כניסה אדיר שדוחף את המגבר באופן יותר אגרסיבי מאשר הפיקאפ הפאסיבי, כל זאת תוך שמירה על פעולה שקטה באופן יוצא דופן וצליל נקי במיוחד.

דוגמאות קלאסיות לפיקאפים לגיטרה מסוג זה ניתן למצוא בליין הפיקאפים של חברת EMG האמריקאית שפיקאפים אקטיביים הם שם נרדף לשמה וזהו תחום התמחותה.

פיקאפים פאסיביים המחוברים לקדם-מגבר מובנה

פורמט נוסף ושונה מהפיקאפ האקטיבי הן מערכות שבהן קיימים פיקאפים פאסיביים סטנדרטיים המכילים סליל ומגנט ללא מעגל אלקטרוני זעיר מוצפן בפנים הפיקאפ לגיטרה.

פיקאפים אלו, יכולים להיות מחוברים לקדם-מגבר אקטיבי הפועל על מתח חשמלי של 9 או 18 Volt אשר מספק תוספת כוח ואפשרויות שליטה שונות בתדרי המקור המתקבלים מסט הפיקאפים.

דוגמה נהדרת למערכות אקטיביות מעין אלו הן מערכות קדם-המגבר מסדרת OBP-1,2,3 לגיטרות בס של חברת Aguilar, מערכות קדם-מגבר של חברת Bartolini ובנוסף ה-Blackouts של חברת Seymour Duncan המיועדת לגיטרות חשמליות. מערכות אלו מבוססות על עיקרון פעולה של פיקאפים פאסיביים המזינים סיגנל לקדם-גבר זעיר המותקן בפנים הגיטרה.

אסקור בפניכם כמה ממאפייניהם של הפיקאפ האקטיבי ומערכות קדם-המגבר האקטיביות:

על אף כל היתרונות המפורטים, צלילו ואופיו של הפיקאפ האקטיבי זוכה לביקורת נוקבת בקרב הנגנים המסורתיים יותר, אשר מעדיפים לאין ערוך את צלילו והתנהגותו של הפיקאפ הפאסיבי על כל “מגרעותיו”, אשר נותן צליל יותר טבעי וחם בהשוואה לצליל ה”מהונדס” והמתכתי של הפיקאפ האקטיבי.

לטעמי אין שחור או לבן, יש להסתכל על הפיקאפ האקטיבי כעל כלי נוסף בארגז הכלים שלנו, הגיטריסטים, ולדעת לזהות באילו סיטואציות אופיו ותכונותיו הייחודים יכולים לשרת אותנו בדרך הטובה ביותר.

על גיטרות חשמליות וגיטרות בס, בהן מותקנות מערכות אקטיביות, ניתן למצוא בנוסף לכפתור הווליום גם איקוולייזר פרמטרי, בעל מספר משתנה של ערוצים בעזרתו ניתנת לנגן האפשרות לעצב בזמן אמיתי, תוך כדי הנגינה, את הצליל וטווח התדרים שלו ישירות מהגיטרה ומבלי לגשת למגבר.

יתרון חשוב נוסף נעוץ בעובדה שלגיטרות בעלות מערכות אקטיביות יש ווליום יציאה חזק בכל קנה מידה ועל אף זאת הן שקטות מאוד. ווליום יציאה חזק יהווה יתרון כאשר הנגן עובד על במות גדולות ונאלץ להשתמש בכבלי גיטרה ארוכים במיוחד, אשר מהווים מעמסה ומורידים מאיכות ועוצמת הסיגנל המקורי של הגיטרה.

בנוסף, גיטריסטים שמשתמשים במערכות אפקטים מורכבות ומרובות אלמנטים צריכים לזכור כי שרשרת אפקטים ארוכה מהווה גם היא מעמסה על עוצמת היציאה המקורית של הפיקאפ לגיטרה, וגם במקרה זה בא לידי ביטוי יתרון הכוח של הפיקאפ האקטיבי.

דוגמאות טובות ומוכרות של פיקאפים לגיטרה ומערכות אקטיביות לגיטרות חשמליות ניתן למצוא בליין המוצרים של החברות Seymour Duncan ו-EMG.

דוגמאות נהדרות לפיקאפים מערכות אקטיביות ואיכותיות לגיטרות בס ניתן למצוא בליין המוצרים של החברות Seymour Duncan, Bartolini ,Aguilar ו-EMG.

העתיד כבר כאן

עיבוד אותות דיגיטלי, מדמי גיטרות, אפקטים ומגברים –DSP, GUITAR & AMP MODELING

כידוע, מהפכת המחשוב וההתפתחות של העולם הדיגיטלי בעשורים האחרונים הביאה לפריצות דרך מרחיקות לכת בכל תחומי החיים ובכל התעשיות הקיימות ושינתה את חיינו ללא היכר.

תחום חשוב וגם רלוונטי לנושא שלנו בתחום המחשוב והדיגיטל הוא תחום עיבוד האותות הספרתי – DSP (Digital Signal Processing), אשר גם כן חולש על תחומי חיים רבים, שונים ומגוונים ותורם תרומה כבדת משקל לתחומי הרפואה, הווידאו ועיבוד התמונה, עיבוד אותות אופטיים, עיבוד אותות קול ועוד ענפים חשובים ונוספים.

מהות הפעולה של עיבוד האותות הספרתי היא מדידה, ניטור וסינון של אותות אנלוגיים רציפים והמרתם מתצורתם האנלוגית לתצורה מקבילה ספרתית (דיגיטלית), באמצעות ממיר אנלוגי לדיגיטלי.

ההמרה לתצורה הדיגיטלית מאפשרת ביצוע מהיר ויעיל של עיבוד, שינוי ושימוש ושמירה מהירה ויעילה של המידע, וכשעולה הצורך, שליפתו המיידית והמרתו בחזרה לתצורה אנלוגית על ידי ממיר דיגיטלי לאנלוגי.

עיבוד האותות הספרתי (DSP) בתחום האודיו זוכה לעדנה ולהתפתחות אדירה בשנים האחרונות ומקדם את תחומי האודיו השונים, כגון תחומי התקשורת הטלפון והסלולר, בהם ניתן למצוא יישומים מתוחכמים לזיהוי דיבור ושפה כדוגמת Siri® או יישומים שונים לזיהוי מוסיקה ושירים כדוגמת SoundHound® ו-Shazam® . אלו הן דוגמאות בודדות מתוך עולם שלם של יישומים מתקדמים ומגוונים בתחום האודיו בהם משתמשים בטכנולוגיית DSP.

שני תחומים חשובים, ששינו את עולם המוסיקה לנצח (ולא בטוח שלטובה), הם עולם נגני המוסיקה הניידים – האייפודים למיניהם (נגני MP3) ואיתם הדרך בה אנו משתמשים, מאחסנים וצורכים מוסיקה וכן תחום אולפני ההקלטות הביתיים, אשר שינו לאין היכר את האופן שבו המוסיקה נוצרת, מופקת ומופצת, כאשר הם משחררים את האמן מהתלות העתיקה בחברות התקליטים ונותנים הזדמנות שווה, במחיר סביר ובאיכות גבוהה לכל אמן, בכל מקום בגלובוס להגיע לאוזני המאזינים באשר הם. כל זאת מתאפשר הודות לכך שהטכנולוגיה והמחשבים הופכים למפותחים וחזקים יותר ובו בזמן לזמינים ונגישים יותר ויותר.

מראשית דרכה המהפכה הדיגיטלית חדרה ושינתה תחומי חיים רבים וביניהם היא לא פסחה על עולם הסאונד והאפקטים האולפנים בכלל ועל הנישה של מכשירי הסאונד והאפקטים בעולם הגיטרות בפרט.

כבר בסוף שנות ה-70, וביתר שאת במהלך שנות ה-80, נגנים ברחבי העולם השתמשו באפקטים דיגיטליים ובעיקר במכשירי מולטי אפקטים דיגיטליים לגיטרה, שהפכו לאופנתיים עד מאוד ואפשרו לנגנים להגיע לאינספור סאונדים חדשים ומגוונים אותם היה ניתן לערוך ולשמור בקלות יחסית במכשירי המולטי אפקט של אז, אשר גם פטרו את הנגן מהתמודדות עם ריבוי של פדלי אפקטים בודדים החיווט והתפעול שלהם.

למשך זמן מה נדמה היה כי היעילות שבשימוש וגודלם היחסית קומפקטי של מכשירי האפקטים הדיגיטליים ייתרו והעבירו מן העולם את הצורך במכשירי האפקטים והפדלים האנלוגיים המיושנים והיחסית מסורבלים לתפעול. אך איפשהו בתחילת שנות ה-90 נגנים רבים שמו לב שליעילות הראויה לציון של האפקטים הדיגיטליים יש מחיר, והמחיר הוא אובדן האיכות והאותנטיות של הצליל.

בתהליך ההמרות שעובר הסיגנל מאנלוג לדיגיטל ולאחר מכן בחזרה מדיגיטל לאנלוג משהו הולך לאיבוד ולבסוף מתקבל צליל מתכתי ומסונטז. בנוסף, עם המהירות היחסית איטית של המעבדים של אז לקח לפרי-סטים זמן לא מבוטל לעבור מהאחד לשני, דבר שהיה בעייתי בפני עצמו בהופעות חיות בהן הנגן נדרש למעברים חלקים ומידיים בין הסאונדים בבתים ובפזמונים של השירים.

בעולם המושגים של הגיטריסטים זה היה בלתי מתקבל על הדעת, ולכן נגנים רבים (כולל עבדכם הנאמן) עברו בחזרה לשימוש בפדלי אפקטים אנלוגיים בודדים, וכך כבתנועת המטוטלת החלה לפרוח בעולם שוב וביתר שאת התעשייה של פדלי האפקטים האנלוגיים גם על ידי החברות הוותיקות וגם על ידי שלל חברות בוטיק חדשות נוצצות ואיכותיות, שמציעות מבחר מבלבל של אפקטים אנלוגיים איכותיים ומעוצבים, שממש מתחשק לקנות אותם.

עם זאת, חזר ועלה העול של להיסחב עם ארגזי אפקטים מסורבלים וכבדים. במקביל, להוציא מספר קטן של דוגמאות יוקרתיות במיוחד, עולם המולטי אפקטים הדיגיטליים תפס את פלח השוק הזול והפרקטי שמציע הרבה אפקטים ופונקציות במארז אחד ובמחיר אטרקטיבי במיוחד.

המגמה הזאת, במידה זו או אחרת, נמשכת גם היום. אך מאמצע שנות ה-90, עם התחזקות היכולת ומהירות העיבוד של המחשבים, החל עידן חדש של מוצרים ואפקטים שתוכננו לדמות (Sound Modeling) על ידי טכנולוגיות DSP אלמנטים שונים ומגוונים כגון גיטרות, מגברים, אפקטים אנלוגיים קלאסיים ואף מיקומי מיקרופונים, גדלים שונים של רמקולים ופרמטרים חשובים רבים נוספים.

חשוב להדגיש, שכמובן שאין טוב כמו להקליט הקלטה איכותית של מגבר גיטרה אמיתי, אך ה-Helix לא נוצר על מנת להתחרות באיכויות הצליל האנלוגי, אלא לספק נוחות ויעילות עם תוצאות הרבה יותר ממשביעות רצון באין ספור סיטואציות בהן לא מוצדק להתעסק עם סחיבת ציוד כבד, או הקלטה / הגברה של צליל גיטרות על ידי מיקרופונים, שכידוע היא אופרה בפני עצמה.

החברה המזוהה ביותר עם מהפיכת ה-DSP בתחום דימוי המגברים, האפקטים ובשנים האחרונות גם הגיטרות, היא חברת Line 6 האמריקאית אשר כבר לפני יותר מ-20 שנה החליטה להשקיע כל משאב אפשרי על מנת לפתח ולהנגיש את טכנולוגיות ה–DSP לקהל נגני הגיטרה בעולם.

כבר מאמצע שנות ה– 90 עמלה Line 6 רבות על מנת לפתח את האפשרות הטכנולוגית איתה ניתן יהיה לנטר (Monitoring) ולמדוד אותות אודיו אנלוגיים ולתרגם אותם לתצורתם הדיגיטלית, תוך שמירה עד כמה שניתן על המאפיינים החמים והאנלוגיים של תוצאת הצליל הסופית שכל כך חשובה ואהובה על כלל הגיטריסטים.

המחקר, הפיתוח ולבסוף גם המוצרים של החברה גרמו למהפכה של ממש בדרך שבה נגנים מופיעים ומקליטים את צלילי הגיטרות שלהם.

ניתן לומר כי קו מוצריה של החברה כדוגמת מכשיר ה-Helix לדורותיו היוו את פריצת הדרך הראשונה, בה מכשירי אפקטים דיגיטליים סיפקו תוצאות צליל איכותיות, שבפרוש הפכו את המוח לגיטריסטים רבים מרחבי העולם שעד אז לא זכו לשמוע צליל דיגיטלי בעל איכות מספקת ומתקבלת על הדעת. את תהליך דגימת ודימוי הצלילים ביצעה החברה על ידי דגימה אמיתית בתנאים האיכותיים ביותר של כל אלמנט שהיא רצתה לדמות, בין אם מדובר בגיטרה, במגבר או באפקט.

כך שעל מנת לדמות מגבר Fender TwinReverb 65 , החברה דגמה מגבר כזה בתנאים הטכנולוגיים האידיאליים שיספקו את התוצאה הטובה ביותר.

בנוסף לצליל איכותי סיפקו מכשירי ה–Helix גם את הגמישות, הקומפקטיות וחוויית המשתמש הנוחה שמסוגלים לספק רק מכשירים דיגיטליים.

הדבר בא לידי ביטוי גם על הבמה וגם באולפן ההקלטות, כאשר נגנים יכלו סוף סוף להרשות לעצמם לא לסחוב ציוד כבד להופעות, לגיגים ולהקלטות שלא מצדיקים את זה, ולהתחבר ישירות (Direct) למערכת ההגברה של הפאב או המועדון ולקבל תוצאות שלא היו מביישות אף גיטריסט.

באולפן ההקלטות, לראשונה ניתנה האפשרות להשתמש ביעילות ראויה לציון במכשירי ה-Helix כמדמה מגברים ואפקטים גם כן בחיבור ישירות לקונסולת ההקלטות או למחשב, דבר אשר מאפשר לנגני הפקות ברחבי העולם להקליט מספר גדול של קטעי גיטרה בכמה אולפנים שונים במהלך יום עבודה אחד, היות והם לא צריכים להיסחב עם ציוד כבד ומסורבל על מנת להציע ולהקליט סאונד גיטרה איכותי ומרשים.

גיטרות שמדמות גיטרות

פריצת הדרך הבאה של Line 6 הגיעה לפני כעשר שנים, כאשר החברה הציגה בפני שוק הגיטרות העולמי את גיטרת הדימוי (Guitar Modeling Guitar) המכונה – Variax.

השם Variax הגיע מהמילה Variety שמשמעותה מבחר סוגים או מספר מינים. ואכן כשמה כן היא, גיטרת ה-Variax היא גיטרת גוף מלא (Solid Body) אשר עושה שימוש בפיקאפ פיאזו הקסאפוני הדומה בעיקרון פעולתו לפיקאפ הגשר בו נעשה שימוש נרחב בתחום הגברת הגיטרות הקלאסיות והאקוסטיות.

בעזרת פיקאפ לגיטרה זה ניתן להפעיל מודול המכיל מספר רחב של פריסטים המדמים גיטרות מפורסמות, כלי מיתר מסורתיים וכיווני גיטרה אלטרנטיביים, והכל בלחיצת כפתור.

ייחודו של פיקאפ הגשר ההקסאפוני, כפי שניתן למצוא בגיטרת ה-Variax, הוא שכל מיתר ומיתר מקבל רכיב פיקאפ אישי משלו באופן אינדיבידואלי ומחובר באופן דיפרנציאלי למערכת עיבוד האותות על ידי שישה כבלים נפרדים.

תכנון זה מאפשר הפרדה כמעט מוחלטת בקליטת המיתרים השונים ומאפשר השגת באלאנס ייחודי לכל מיתר ומיתר ואפשרות לעיבוד סיגנל מדויק ואישי עד להשגת האפיון הנדרש.

גיטרת ה-Variax היא לא גיטרת סינתיסייזר מהדור הקודם, כפי שבעיקר החברות Roland ו- Casio נהגו לייצר. צלילי דימוי הגיטרות של ה-Variax מתקבלים על ידי עיצוב גרף התדרים של הצליל האקוסטי המקורי שמתקבל מפיקאפ הגשר עצמו עד כדי דמיון רב לצליל, לאופי ולהתנהגות של גיטרה מפורסמת זו או אחרת, כאשר תהליך האפיון מבוצע באופן דיגיטלי. גיטרת ה-Variax, כמו כל ליין המוצרים של Line 6, מציעה את כל הטוב שעולם ה-DSP יכול להציע: גמישות, תפעול נוח ויעיל ואפשרות להגיע לתוצאות מרשימות בעלויות סבירות וביעילות ובמאמץ לא רבים.

הקונספט הכללי של גיטרות ה-Variax הוא גיטרה אחת הטומנת בחובה גיטרות רבות מכל הסוגים והמינים: צלילים של גיטרות חשמליות מפורסמות מכל הסוגים והתקופות, כך שהנגן יכול בלחיצת כפתור לעבור מצליל של Les Paul שנת 59′ לצליל של Stratocaster מפסטיבל וודסטוק 69′.

ה-Variax מדמה גם צלילים של גיטרות אקוסטיות מפורסמות, כך שהגיטריסט לא צריך להחליף גיטרות והוא יכול לנגן בשיר מסוים צליל בסגנון מרטין אקוסטי איכותי וברגע הצורך, עם אותה הגיטרה, הוא יכול לנגן סולו צוקים קורע לב עם סאונד מרגש של Les Paul.

בנוסף, ה-Variax מציעה עוד כמה צלילים של כלי מיתר לא שגרתיים כמו סיטאר, גיטרת 12 מיתרים, גיטרת ג’אז ועוד כמה וכמה הברקות, וגם מספר פריסטים של כיוונים אלטרנטיביים של מיתרי הגיטרה כמו D std, dadgad, Eb או כל כיוון אחר, וכל זאת מבלי לשנות כלל את מתח המיתרים ומבלי להזיז כלל את מפתחות הכיוון.

כל כך הרבה פיקאפים כל כך מעט זמן…

כשם שכולנו מסכימים שהגיטרה היא הרבה מעבר לסכום מרכיביה, גוף צוואר ומיתרים, גם הפיקאפ הוא הרבה מעבר לרכיב אלקטרוני פונקציונאלי יבש ומשעמם. הפיקאפ לגיטרה הוא הלב והנשמה של הגיטרה והוא הקול שניתן לה, ובעזרתו אנו יכולים לבטא את עצמנו…

בין אם אתם נגני רוק בועטים או נגני ג’אז נוגים, בין אם אתם נגני בלוז ממולחים או נגני פאנק מדויקים, ישנה הדרך למציאת צליל הגיטרה המתאים לכם, איתו תוכלו להתבטא כאילו היה הוא קולכם האישי.

ראשית, עליכם לנסות כמה שיותר גיטרות, יצרנים וסגנונות בנייה של גיטרות על מנת להגיע למצב בו אתם מפתחים טעם אישי, אינדיקציה והעדפות לגבי פלטפורמת הנגינה עצמה. האם אתם אנשי לס פול? האם אתם אנשי פנדר ? האם בעינכם טלקסטר היא כליל השלמות או שמא גיטרת חצי נפח של גרץ’ או גיבסון הן החביבות עליכם? איש איש וטעמו האישי.

לאחר שתגבשו העדפה כללית לגבי על איזו גיטרה אתם מרגישים הכי בבית, תוכלו במידת הצורך להמשיך ולדייק את הגיטרה כאמצעי הביטוי שלכם על ידי בחירת סוג הפיקאפים לגיטרה ומיתוג האלקטרוניקה המותאם לכם באופן אישי.

בעשותכם כך תוכלו להתחבר באופן מיטבי לצלילים שהגיטרה מסוגלת להפיק ולהשפעה שתהיה להם על המוזיקה שלכם ועל המסר שאתם רוצים להעביר באמצעותה.

באשר לצליל ולהתנהגות של פיקאפ לגיטרה מסוים ואיך בסופו של דבר בפועל הוא ישמע או יתנהג על הגיטרה שלכם, אני טוען שישנם דברים שיש רק דרך אחת לבדוק.

לאחר שתעשו את כל שיעורי הבית האפשריים – תבקרו באתרי היצרנים השונים, תקראו ביקורות ותשמעו דגימות סאונד – תגיעו לבסוף לפיקאפ לגיטרה שנראה כמתאים ביותר לכם ולטעמכם האישי. כעת אין אלא לבחון את הדברים במבחן המציאות.

במקרה שלנו המבחן הוא להתקין את הפיקאפ על הגיטרה שלכם ולחיות אותו ואיתו למשך תקופה מסוימת, במהלכה תבינו את הקטע של הפיקאפ לגיטרה, את אפיוני הצליל שלו, את מידת החיבור שלכם לסאונד ולאופי שלו ועד כמה הוא משרת טוב את הרצון ואת היכולת שלכם להתבטא מבחינה מוסיקלית.

הרשו לי בבקשה לתת לכם טיפ מניסיוני האישי – אל תמהרו לשפוט או לחוות דעה על הפיקאפ החדש שזה עתה התקנתם. ברוב המקרים השינוי לטובה יהפוך לכם את המוח מרוב התלהבות, אך יתכנו גם מקרים בהם לא תתחברו מידית לפיקאפ בניסיון הראשון וגם לא בהכרח בשני. תהיו סבלניים ותתנו לעצמכם זמן ספיגה במהלכו דעתכם תתגבש מעצמה. מניסיוני אני יודע שלפעמים הדברים שאנו לא מצליחים להבין עד הסוף או לאהוב מיד בהתחלה, הם הדברים שנאהב בטרוף כל החיים. זה קרה לי עם עשרות ספרים, אלבומים וגם עם פיקאפים לגיטרה.

לפעמים קורה שאנו נבהלים מהשינוי שחל בצליל ובהתנהגות הגיטרה אליה אנו כל כך רגילים, עד כי אנו רוצים מיד להחזיר את המצב לקדמותו, למקום שאנו מכירים. תהיו אמיצים, פתוחים להתנסויות ותעזו לגלות סאונדים חדשים. אתם יכולים רק להרוויח מכך.

באתרי האינטרנט של היצרנים והמשווקים, כולל אתר האינטרנט בו אתם גולשים כעת, ניתן למצוא תיאורים, הדגמות ומפרטים טכניים המשתדלים בכל מאודם לעזור ולתאר איך עתיד להישמע פיקאפ לגיטרה מסוים לאחר שתתקינו את הפיקאפ עליה.

הדבר בהחלט מאוד עוזר לתת לנו הצרכנים כיוון כללי של האופי והסאונד של הפיקאפ לגיטרה כפי שהוא מתוכנן להיות על ידי היצרן וכפי שרוב הנגנים שמשתמשים בו מדווחים לגביו.

אך לא די בכך ואין הדבר מבטיח תוצאות כפי שנשמעו באתר היצרן או כפי שהיינו מסוגלים לדמיין בשלב שיעורי הבית. חשוב להבהיר, כי פיקאפ לגיטרה מסוים יכול להישמע, להתנהג ולקבל אפיון סופי אחר לגמרי על גיטרות שונות (אפילו מאותו דגם), סגנון וטאצ’ נגינה שונים.

לא בהכרח על כל גיטרה, בידיים של כל נגן ועל כל סט של ציוד (כבל, מגבר, אפקטים), ישמע פיקאפ לגיטרה מסוים כמו בתיאור ובדגימות הסאונד שבאתר האינטרנט שבו פגשנו לראשונה. אך בכל זאת, ברוב המקרים, במידה ותבחרו במוצר איכותי ובמידה וההתקנה והאיזון הסופי שלו יבוצעו בצורה מקצועית, סביר להניח שתהיו מרוצים עד מאוד מהתוצאה הסופית ויותר מכך, לא תאמינו עד כמה משפיעה בחירת הפיקאפים לגיטרה על אופייה והתנהגותה של הגיטרה שלכם.

לכן, אני ממליץ לכם מכל הלב לצאת לעולם ולהתנסות בכמה שיותר סוגים של פיקאפים לגיטרה (אם כי המסע הזה עולה לא מעט כסף) ובכך, לגלות באופן אקספרימנטלי ומעשי מהו הסאונד שלכם ומהו הפיקאפ לגיטרה שיאפשר לכם להתחבר בצורה הטובה ביותר לגיטרה שלכם ולסגנון נגינתכם.

לא במקרה נגנים איכותיים ומפורסמים כמו מארק נופלר, אריק קלפטון, דייויד גילמור ודומיהם מגיעים להשתמש בסט של ציוד מסוים בכלל ובסטים מסויימים של פיקאפים לגיטרה בפרט. הדבר נעשה לאחר דרך ארוכה שהם עברו, בה הם פסלו אפשרויות בשיטת האלימינציה עד שהם הצליחו לזקק את הידע ואת ההבנה של איזה פיקאפ לגיטרה, או כל סוג אחר של ציוד, תומך בצורה הטובה ביותר באומנות שלהם, במסר שלהם ובמה שיש להם להגיד.

בצאתכם למסע הזה, רצוי שתצטיידו ברמה ריאלית של ציפיות, בסבלנות וביכולת לחוות דעה פרטית ואותנטית משלכם ולא בהכרח לדקלם את מה שנהוג לומר או לספר על פיקאפ לגיטרה מסוים באתרים ובפורומים השונים ברשת. במקרים לא מעטים מדובר בקלישאות לא בדוקות ולא תמיד מה שמקובל לצפות מפיקאפ לגיטרה מסוים יהיה תואם לחוויה ולהתנסות הפרטית שלכם.

על עצמי אני יכול להעיד שבמהלך חיי התנסיתי בעשרות סוגים של פיקאפים לגיטרה מכל הסוגים והמינים שהיו מותקנים על לא מעט גיטרות שונות שהיו לי וחלקן שעדיין יש לי.

כמובן שבמסגרת עבודתי אני זוכה לנגן ולהתנסות באלפי גיטרות שונות בעלות כל סוגי הפיקאפים המוכרים לאדם.
עם השנים הדבר בנה את הטעם, את הניסיון ואת האינדיקציה הפרטית שלי וגם את היכולת להבחין ולחוות דעה פרטית משל עצמי לגבי הצליל וההתנהגות של פיקאפים לגיטרה שונים ובכך לגלות את ההעדפות האישיות שלי.

אני יותר מאשמח להתכבד ולהעמיד את הידע ואת הניסיון שצברתי עד כה לרשותכם, להדריך, ללוות, לייעץ ולענות על כל שאלה שתהיה לכם בצאתכם למסע לחיפוש צליל הגיטרה האישי שלכם. תוכלו להתייעץ עמי בכל זמן ובכל נושא ואשמח לעזור לכם בחפץ לב.

אנו מאחלים לכם גלישה נעימה ומהנה.
נשמח לשמוע מכם הערות והארות בכל דבר ועניין.
צרו קשר בכל נושא שמעסיק אתכם ונשמח לעמוד לשירותכם.

בואו לבקר.
מרכז הגיטרות של אבי גיל