הגברה לגיטרה – המדריך המלא להגברת כלי מיתר אקוסטיים

במאמרי הקודם: “ההיסטוריה של הגברת הגיטרות”, סקרתי בהרחבה את ההתפתחויות ואת התהליכים ההיסטוריים, שעבר תחום ההגברה לגיטרות מתחילת המאה הקודמת ועד ימינו אנו.

בארבעים השנים האחרונות חלה ההתפתחות המשמעותית ביותר בטכנולוגיה להגברת גיטרות ובעיקר במגוון האפשרויות והטכניקות להגברת כלי מיתר אקוסטיים, ובתוך אלו- הגיטרות למיניהן.
ה”תאוצה המשמעותית” בנושא ההגברה לגיטרה החלה בעיקר ב- 20-15 השנים האחרונות, כאשר בתחילת שנות ה- 90 ערוץ המוסיקה MTV החל לקיים סדרת מופעים מקוריים ומרשימים מאוד של אמנים מן השורה הראשונה, שביצעו ביצועים אקוסטיים של שיריהם המוכרים שלימים יזכרו כאייקונים. תכליתם של מופעים אלו הייתה עיבוד וביצוע מחודש של קלאסיקות-רוק על טהרת כלי הנגינה האקוסטיים.

סדרת מופעים זו, נקראה MTV Unplugged, וממנה ייזכרו לעד בפנתאון המוסיקה, ההופעות המדהימות של Nirvana, Eric Clapton, Seal, Alice in Chains, Bon Jovi, Oasis ועוד רבים וטובים אחרים.
שמם של מופעים אלו, ניתן להם עקב העובדה שהשירים כולם, בוצעו בגרסאות ובעיבודים אקוסטיים, שהיו שונים מהביצועים החשמליים המקוריים וקיבלו עדנה מחודשת.
למרות שמם ותכליתם של מופעי ה-Unplugged הקהל ברחבי העולם כולו, ראה ובעיקר שמע שכלי הנגינה איתם ניגנו הנגנים על הבמה היו plugged גם plugged. הדבר הוביל להתעניינות ולהתלהבות רבה מכפי שהייתה עד אז, ביחס לאופן וביחס לטכניקות ההגברה של כלי הנגינה האקוסטיים, טכניקות אשר בעזרתן זכו השירים המוכרים לביצועים כל כך יפים, מיוחדים ובלתי נשכחים.

מאז ועד היום, פורחת פעילותן של חברות ושל יצרנים, העוסקים בפיתוח ובייצור של פיקאפים ומערכות להגברת כלי נגינה אקוסטיים בכלל, ושל הגברה לגיטרה בפרט.
כיום, קיימים בשוק מספר גדול של חברות, מוצרים ושיטות שונות להגברת גיטרות אקוסטיות וגיטרות קלאסיות, בשל כך אנו עלולים למצוא עצמנו נבוכים ומבולבלים אל מול המגוון הרחב.

במאמר זה, אסקור בפניכם את האפשרויות הקיימות ואת טכניקות ההגברה השונות, כאשר לצד כל אחת מהן אציג מוצר לדוגמא, מוצר שאותו תוכלו להתקין במקצועיות, בקלות ובמהירות בסדנת הגיטרות שלי.

הגברה לגיטרה – מהו הפיקאפ הטוב ביותר להגברת הגיטרה שלי?

אחת השאלות שאני נשאל על בסיס יומי, כאיש מקצוע וכאומן המתמחה בתיקון ובניית גיטרות וכלי מיתר היא – “מהו הפיקאפ הטוב ביותר להגברת הגיטרה שלי?” לשמחתי, וגם לצערי, לא קיימת תשובה חד משמעית לשאלה זו.

קיימים גורמים אחדים בעלי משמעות, הקשורים בהשגת צליל גיטרה מוגברת טוב. לכל אחד מהרכיבים שמעורבים בהגברה לגיטרה, יש תפקיד משמעותי בנוגע לתוצאה הסופית, בין היתר- האיכות של הגיטרה עצמה ככלי אקוסטי, שיטת ההגברה לגיטרה שבה אנו בוחרים ואיכות רכיב ההגברה לגיטרה אותו אנו מתקינים. גם לשאר מרכיבי המערכת כמו הכבל לגיטרה, המגבר ואפילו הסביבה שבה אנו מנגנים יש חלק בלתי מבוטל באפיון של התוצאה הסופית.

פיקאפ לגיטרה בהגדרתו הוא רכיב, אשר חש ומלקט את הוויברציות הנוצרות בגוף הגיטרה ומתרגם אותן לכדי אותות חשמליים שאותם ניתן להזין למגבר.
הדבר אולי נשמע כמו "בקשה צנועה מאוד", אך באופן מפתיע, משימה זו אינה קלה לביצוע בכלל, נהפוך הוא, היא מאופיינת בקשיים טכניים לא מעטים.
הקושי נוצר בעיקר בשל האופי הרב-ממדי של הגיטרה האקוסטית, שהיא בעלת צליל מורכב, צליל שקשה לאפיון ולזיקוק.

כאשר אנו מקשיבים לאקוסטיקה הטבעית של הגיטרה, הצליל שאנו שומעים מופק מסך כל הרכיבים ומשלל המורכבויות שמהן בנויה הגיטרה:

  • חור התהודה
  • לוח התהודה
  • לוחות הגב וצדדי הגיטרה
  • סוג המיתרים ועוביים
  • הסט אפ בו נמצאת הגיטרה
  • שילוב העצים מהם מורכב הכלי
  • עובי הצוואר

ואפילו רכיבים נסתרים כמו מנגנון מתח הצוואר, שגם להם תפקיד לא מבוטל בהשפעתם על תוצאת הצליל האקוסטי הכללי.
גורם נוסף שאותו חשוב לציין, הוא האופן שבו הגיטרה מהדהדת בחללים השונים בהם היא מנגנת. כל סביבה באשר היא (בית ,פאב, מועדון, חדר חזרות וכו’) משפיעה באופן שונה ובצורה ניכרת על הצליל של הגיטרה המוגברת, זאת בניגוד לפיקאפים לגיטרה עצמם, אשר נוטים לחוש את הוויברציות של אזור ספציפי מאוד בגיטרה וללכוד אותו, ומנסים בתנאים השונים שנוצרו להתמודד עם האתגר הגדול של השמעת ובעיקר- הגברת גיטרה בדגש על הצליל האקוסטי של הגיטרה כולה, על שלל מכלולה ומורכבותה.

הגברה לגיטרה – "אז מה היה לנו שמה?…" (:

פלאגים, פלטינות, שמן ברקס………………………………….ואת האלמנט תקבל און דה האוס. (הגששים)

בשוק הרחב, קיימים מספר סוגי פיקאפים להגברה לגיטרה, הנבדלים אחד ממשנהו בעקרונות הפעולה שלהם. כדאי מאוד להכיר את המאפיינים הכלליים של כל אחד מהם, בעיקר, לפני שאנו מוצאים ממיטב כספנו לרכוש פיקאפ לגיטרה , במטרה להישאר עמו תקופה לא מבוטלת, בציפייה שהוא ישרת אותנו ויעניק לנו את הסאונד ואת התחושה שאנו רוצים ומחפשים.

בין אם אתם מתכננים להגביר גיטרה שבמקור לא הייתה גיטרה מוגברת; או להחליף ולשדרג מערכת הגברה לגיטרה קיימת; ובין אם בכוונתכם לרכוש גיטרה מוגברת חדשה שכבר מגיעה מוגברת מהמפעל, ואתם מעוניינים להבין ולדעת באיזה אופן היא מוגברת- חשוב שתדעו, כי קיימים בסה”כ חמישה סוגים עיקריים של פיקאפים ומערכות הגברה לגיטרה, הנבדלים זה מזה בעקרונות הפעולה שלהם, ובאופן שבהם הם “מלקטים” את צלילי הגיטרה:

  1. פיקאפ אוכף לגיטרה – UST – Under Saddle Transducer
  2. פיקאפ מגנטי לגיטרה – Magnetic Pickup
  3. פיקאפ לוח תהודה לגיטרה – SBT – Soundboard Transducer
  4. מערכות מבוססות מיקרופון לגיטרה – Internal / External Mic Based System
  5. מערכות הגברה משולבות לגיטרה – Multi-Source Mixing System

לכל אחד מחמשת הסוגים הקיימים, יש אופי והתנהגות ייחודים לו, וכן יתרונות וחסרונות יחסיים, שבהם הוא מתאפיין.
כעת אציג בפניכם את עקרונות העבודה של כל אחת משיטות ההגברה, וכך נלמד להבין איזה סוג מתאים לאיזה נגן באופן כללי, ואיזה סוג מתאים לכם באופן יותר אישי, לפי דרישותיכם, אופי נגינתכם ודפוס פעילותכם כנגנים.

1. פיקאפ אוכף לגיטרה – UST (Under Saddle Transducer)

פיקאפ לגיטרה זה היה ועודנו הפיקאפ הנפוץ ביותר מאז ומתמיד להגברת גיטרות אקוסטיות והגברת גיטרות קלאסיות ולמעשה, להגברת כלי נגינה אקוסטיים בכלל.

פיקאפ לגיטרה זה בדרך כלל בנוי מרצועה צרה של חומר פיאזו-אלקטרי, המותקן תחת האוכף ומונח בחריץ הקיים בגשר הגיטרה. פיקאפ האוכף קולט ומייצר ‘סיגנל חשמלי’, המבוסס על ויברציות המיתרים, והן שיוצרות לחצים משתנים על האוכף עצמו.

הטכנולוגיה של סוג פיקאפ לגיטרה זה ומבנהו משתנים מיצרן ליצרן, אך עקרון הפעולה נותר זהה. אצל חלק מהיצרנים בחלק מהדגמים, הפיקאפ חש את הוויברציות באופן רציף לכל אורכו מתחת לאוכף, ובדגמים אחרים, ייתכן שיותקנו אלמנטים פיאזו-אלקטריים מתחת לכל מיתר באופן אינדיבידואלי. חלק מהפיקאפים לגיטרה, יכולים להכיל רכיבים פיאזו-אלקטריים, הבנויים מיסודות קראמיים או קריסטליים; חלקם יכולים להיות בנויים מגיד גמיש, המלופף בנחושת או מרצועה דמוית נייר דק.

פיקאפ אוכף לגיטרה, יתאים להגברת רוב הגיטרות האקוסטיות, הגברת רוב הגיטרות הקלאסיות וגיטרות הבס האקוסטיות, אך לא בכל מצב יתאים לכלי מיתר אחרים – כלי מיתר שבהם לא קיים העיצוב המקובל של הגשר האחורי שבו קיים חריץ ואוכף היושב בתוכו (גיטרות Resonator וגיטרות Archtop לדוגמא).

עם השנים, פותחו מוצרים המתאימים באופן ספציפי, להגברת כלי מיתר אקוסטיים בעלי מבנה ייחודי כמו גיטרות ג’אז, מנדולינות וכינורות. גם בגיטרות חשמליות וגיטרות-בס למיניהן, ניתן כיום להתקין גשרים ומערכות טרמולו, שקיימים בהם אוכפים בעלי רכיבים פיאזו-אלקטריים, המאפשרים השגת צליל דומה לזה של גיטרה אקוסטית מוגברת. (לדוגמא: X-Bridge)

פיקאפ אוכף לגיטרה, בדרך כלל מספק תחושה של צליל ישיר מהמיתרים, פיקאפ האוכף הוא בעל תגובה מהירה, בזכות הרטט המגיע ישירות מהמיתרים הרוטטים על הגשר והאוכף, ומשם מיד אל פיקאפ הגיטרה בדרך הקצרה ביותר.

לטכניקת ההגברה לגיטרה זו, יתרונות רבים, ביניהם התמודדות ראויה לשבח עם בעיית היווצרות פידבקים בעבודה ובהופעות בווליום גבוה. בנוסף, ההתקנה של הפיקאפים לגיטרה אלו היא אסתטית ונסתרת, ובזכות כך היא לא מפריעה פיזית למהלך הנגינה בגיטרה מוגברת. פיקאפ האוכף הוא סמוי מן העין בזכות העובדה שהוא מוצפן בתוך חריץ הגשר מתחת לאוכף.

בהנחה שפיקאפ האוכף מותקן באופן מקצועי, הוא לרוב כמעט ולא משפיע על הצליל הטבעי (הלא מוגבר) של הגיטרה. פיקאפ לגיטרה זה הוא נפוץ ביותר ואוזנינו התרגלו לשמוע אותו באינספור הופעות והקלטות אולפן, וזו הסיבה לכך שאופיו וצלילו כבר שנים צרובים בתודעתנו.

החיסרון היחסי של פיקאפ האוכף (וגם הוא מתרחש לעיתים נדירות) הוא שבנגינה אגרסיבית במיוחד ובמצבי קיצון, ניתן לשמוע הבזקי צליל מעוות ו”מלוכלך”, כאשר הפיקאפ לגיטרה נכנס למצב של עומס יתר (Overload), בשפת הגיטריסטים קרוי הצליל הזה: "Acoustic Quack".

פיקאפ האוכף, הוא באופן גורף, הפיקאפ לגיטרה שמגיע על פי רוב כסטנדרט עם גיטרות אקוסטיות מוגברות המסופקות מוגברות מן המפעל, ובמקביל ניתן להגביר בעזרתו את רוב הגיטרות האקוסטיות והגיטרות הקלאסיות שאינן מגיעות מוגברות.

ההתקנה של פיקאפ לגיטרה זה, צריכה להתבצע על ידי אומן גיטרות מנוסה ומיומן, בשל העובדה שרכיב הפיקאפ הוא מאוד עדין ופגיע, דבר המצריך זהירות יתרה במהלך התקנתו, וזאת כדי לא לפגום באיזון וברגישות שלו.

על מנת שפיקאפ האוכף לגיטרה יפעל באופן תקין ומיטבי, הוא חייב להיות לכוד בין רצפת חריץ הגשר לבין תחתית האוכף, כאשר שני המשטחים שסוגרים עליו מעל ומתחת חייבים להיות ישרים כפלס. רק כאשר משטחי המגע ישרים, הם יבטיחו שיופעל על הפיקאפ לגיטרה לחץ שווה ואחיד לכל אורכו, מבלי שיפריע או יחצוץ דבר במבנה השכבות של האוכף, הפיקאפ ורצפת חריץ הגשר.

ביצוע פעולת התקנת הפיקאפ לגיטרה באופן מקצועי ויסודי יבטיח Balance ווליום שווה בין המיתרים, דבר שהוא לא ברור מאליו, ושיש לתת עליו את הדעת במהלך ההתקנה.

ברוב המקרים ההתקנה תחייב עיבוד ועיצוב מחדש של האוכף, ורק לעיתים רחוקות נצטרך עיצוב ועיבוד מחדש של חריץ הגשר עצמו. רוב הפיקאפים לגיטרה מגיעים בכמה רמות רוחב על מנת לפתור סוגיה זו.

באופן כללי התקנתו של פיקאפ אוכף לגיטרה מחייבת שינויים קלים בלבד בגיטרה כולה, שינויים כגון: קדיחת חור ברצפת חריץ הגשר על מנת שפיקאפ האוכף יעבור דרכו ובנוסף, קדיחת חור באזור ‘תפס הרצועה האחורי’ כדי להתקין שם פלאג יציאה, שמתפקד גם כ’תפס רצועה’.

לכל החוששים מן הקידוחים – חשוב לי להרגיע ולומר, כי קידוחים אלו, מתמלאים ברכיבים המותקנים בהם, ובמידה והדברים מבוצעים באופן מקצועי ועם הכלים הנכונים אין לקידוחים כל השפעה לא מבחינה אקוסטית ולא מבחינה אסתטית.

רוב ‘פיקאפי האוכף’, מצריכים שימוש בקדם מגבר – פרה אמפ המופעל באמצעות בטרייה 9 Volt בחלק מהמערכות כמו בדגם ה-Element של חברת L.R. Baggs, קדם המגבר – פרה אמפ מוצפן בתוך יחידת פלאג היציאה, במערכות מורכבות יותר כמו מערכת ה-Dual Source (של אותה החברה), יחידת קדם-המגבר – פרה אמפ מותקנת בפנים הגיטרה המוגברת על גבי לוח הגב.

לפיקאפ האוכף לגיטרה קיימות גם גרסאות פאסיביות: פיקאפ אוכף פאסיבי הוא רכיב אשר לא מחייב חיבור לקדם-מגבר – פרה אמפ, היות שהוא בדרך כלל בנוי מרכיבים פיאזו-אלקטריים, העשויים קריסטלים עוצמתיים, המסוגלים לייצר אותות חשמליים חזקים ביותר, אשר לא זקוקים לחיזוק טרם הזנתם למגבר. דוגמא טובה לפיקאפ אוכף פאסיבי לגיטרה הוא דגם ה-Sadducer של חברת D-TAR.

קדם-מגבר – פרה אמפ חיצוני כדוגמת דגם ה-Para DI של חברת L.R. Baggs יכול לתרום רבות לפיקאפ לגיטרה מסוג זה, לא בהכרח לשם חיזוק הסיגנל שלו, אלא יותר לעיצוב ולאפיון הצליל, בטרם הזנתו למערכת הגברה חיצונית.

סוג נוסף של פיקאפ אוכף לגיטרה – UST, נקרא פיקאפ הקסאפוני (Hexaphonic Pickup). דוגמא מצוינת לכך ניתן למצוא על סדרת גיטרות ה-Variax של חברת Line 6 האמריקאית ובחלק מהדגמים של חברת Godin.

ייחודו של הפיקאפ ההקסאפוני לגיטרה, הוא שכל מיתר ומיתר בגיטרה מקבל רכיב פיקאפ פיאזו-אלקטרי רגיש-רטט משלו באופן אינדיבידואלי, כל הפיקאפים כולם מחוברים באופן דיפרנציאלי לקדם-מגבר – פרה אמפ על ידי שישה כבלים נפרדים.

תכנון זה, מאפשר הפרדה כמעט מוחלטת בקליטת המיתרים השונים, ומאפשר השגת בלנס ייחודי לכל מיתר ומיתר ועיבוד סיגנל מדויק יותר. עם חלק מהמערכות ניתן להתחבר לממירי מידי (MIDI), ולהשתמש איתם במודולי סינתיסייזר, זאת בזכות העובדה שכל מיתר נקלט בנפרד באופן פוליפוני.

2. פיקאפ מגנטי לגיטרה – Magnetic Pickup

פיקאפ לגיטרה זה הינו אחד מהפתרונות המוקדמים ביותר, שבהם השתמשו לשם הגברה לגיטרה. הטכנולוגיה שבה משתמשים בפיקאפים מגנטיים להגברת גיטרות אקוסטיות כמעט זהה לטכנולוגיה שבה משתמשים להגברת גיטרות חשמליות.

מבנה הפיקאפ המגנטי לגיטרה או פיקאפ חור תהודה מורכב מסליל, אשר כרוך סביב ליבה מגנטית, ויחד איתה יוצר שדה מגנטי. כאשר מיתרי המתכת רוטטים בתוך השדה המגנטי הזה, הם יוצרים הפרעה בשדה, שמתורגמת לאות חשמלי, אשר עובר דרך הסליל ומשם למגבר.

בתעשיית הגיטרות החשמליות קיים “שוק חי ובועט” של פיקאפים תחליפיים לגיטרה, שיש להם מקום של כבוד והתייחסות רבה בקרב הנגנים.

רוב נגני הגיטרה החשמלית יודעים שפיקאפים לגיטרה בעלי תכנון שונה ורכיבים שונים- כגון מגנט, שעשוי מחומרים שונים בעלי מגנטיות ברמה שונה, סוג הסליל, עוביו, מספר הליפופים סביב המגנט ורמת המתח של הליפופים – יספקו איכויות והגדרות צליל שונות.

גם פיקאפים מגנטיים לגיטרה – פיקאפ חור תהודה המשמשים להגברת גיטרה אקוסטית ולהגברת גיטרה קלאסית יכולים להיות שונים בצלילם ובהתנהגותם על ידי שימוש ברכיבים שונים, תכנון ומבנה שונה.

קיימים פיקאפים מגנטיים לגיטרה, המתוכננים במבנה של סליל בודד (Single-Coil Pickup). למבנה זה איכויות סאונד ייחודיות, המאופיינות בצלילים גבוהים, בהירים וחדים, וצליל שהוא יותר עגול, חלול ועצי.

דוגמא נהדרת היא דגם ה-Woody של חברת Seymour Duncan.

דוגמא מקסימה לכך ניתן למצוא בביצוע של נירוונה לשיר “The Man Who Sold The World” ממופע האנפלאגד האגדי, בשנת 1993, בניו יורק.

חלק מהנגנים מרגישים שהצליל שמפיק הפיקאפ המגנטי על הגיטרה האקוסטית, דומה מידי לצליל של הגיטרה החשמלית. אך כאן טמון גם יתרון יחסי נוסף של הפיקאפ המגנטי והוא שהפיקאפ המגנטי עובד נהדר עם אפקטים שונים, שעימם משתמשים בעולם הגיטרות החשמליות, ובכללם אוברדרייב ודיסטורשן שלא נשמעים במיטבם (וזאת בלשון המעטה…) כאשר מחברים אליהם את שאר סוגי הפיקאפים, שאיתם משתמשים בהגברת גיטרות אקוסטיות.

למי שרוצה הדגמה איכותית של שימוש באפקטים ובביצועים חשמליים עם גיטרה אקוסטית, אני ממליץ בכל פה ללכת להופעה של גבע אלון ולחזות בפלא.

בנוסף, פיקאפים מגנטיים לגיטרה מגיבים היטב לשינויים באיקוולייזר, וניתן להשיג באמצעותם מגוון רחב של צלילים, תדרים ואפיונים, ובכך להתאימם לטעמנו האישי בקלות יחסית.

רוב הפיקאפים המגנטיים מותקנים בחור התהודה של הגיטרה. בחלק מהדגמים הם מותאמים להיות מותקנים באזורים שונים בכלי, אך הדבר לא נפוץ במיוחד.

קיימות גיטרות אקוסטיות-חשמליות שמגיעות מהמפעל, כאשר מותקנים עליהן פיקאפים מגנטיים בפיזור המזכיר את זה של הגיטרה החשמלית – כמו הדגם – JE-160 של חברת Gibson.

קיימים פיקאפים מגנטיים פאסיביים לגיטרה כדוגמת דגם ה-M1 של L.R. Baggs ודגם ה-Woody של Seymour Duncan, אשר יוצרים הגברה בכוח הסיגנל החשמלי שנוצר בהם מהסליל והמגנט בלבד, ולעומתם קיימים פיקאפים מגנטיים אקטיביים לגיטרה, כדוגמת דגם ה-M1 Active של L.R. Baggs, אשר עושים שימוש בבטריות, על מנת להפעיל מערכות קדם-מגבר – פרה אמפ המותקנות בתוכם, שיכולות לספק עוצמת יציאה גבוהה, ויכולת לאפיין ולכוון את אופיו של הפיקאפ לגיטרה.

פיקאפ מגנטי לחור התהודה ניתן להתקנה באופן קבוע או זמני, ובחלק מהדגמים, למעשה ברובם, ניתן להסירו ולהעבירו בקלות יחסית בין גיטרות שונות. התקנה קבועה תצריך קדיחת חור באזור תפס הרצועה לצורף התקנת פלאג היציאה.

חסרון פיזי קל בחלק מהדגמים הפאסיביים הוא שעל מנת להפיק ולייצר סיגנל חזק מספיק הם מצריכים שימוש במגנטים גדולים ובליפופים רבים של סליל, דבר שבסופו של עניין, יוצר פיקאפ גדול-ממדים באופן יחסי, המותקן בחור התהודה.

דבר זה לא יקבל משנה משמעות, אם הנגן אוהב את הצליל שהפיקאפ מספק. כאן בא לידי ביטוי היתרון של הפיקאפים המגנטיים האקטיביים לגיטרה, שעל ידי שימוש בקדם-מגבר – פרה אמפ ובבטרייה יכולים לספק סיגנל חזק מאוד, וזאת מבלי להכביד על חור התהודה ולחסום אותו על ידי רכיב גדול וכבד יחסית.

אחד ממאפייניו המוכרים של פיקאפ הסינגל לגיטרה היא עובדת רגישותו לקליטת שדות מגנטיים חיצוניים, שיכולים לנבוע ממגברים בסביבתו, מתאורה, ממחשבים ומציוד הקלטה. על מנת להתמודד עם מאפיין זה ניתן להשתמש בפיקאפ מגנטי בעל סליל כפול (Humbucker), שמבטל מעצמו את רעשי-הלוואי, ובכך פותר את סוגיית קליטת הרעשים.

בנוסף לפעולתו השקטה, לפיקאפ ההאמבקר צליל ואופי ייחודיים לו: ההאמבקר מאופיין בצליל בעל נפח, ובטווח ביניים רחב ומלא יותר (Mid-Range), אך עם פחות תדרים גבוהים.

דוגמאות נהדרות לפיקאפ מגנטי לגיטרה מסוג האמבקר הן דגמי ה-M1 וה-M1 Active של חברת L.R. Baggs.

בניגוד לפיקאפ אוכף לגיטרה, בפיקאפ מגנטי לגיטרה ניתן להשתמש רק בגיטרות בעלות מיתרי מתכת, ולא בגיטרות קלאסיות בעלות מיתרי ניילון. זאת מכיוון שלניילון אין יכולת מגנטית, והוא אינו מסוגל לייצר הפרעה בשדה המגנטי של הפיקאפ.

הצלילים והאפיונים אותם קולטים הפיקאפים המגנטיים לגיטרה, מגיעים בעיקר מרטט המיתרים באופן ישיר. עובדה זו, הופכת את הפיקאפ המגנטי לרכיב הגברה שכמעט ואינו נוטה לפידבקים. דבר זה מהווה יתרון עצום בעולם הגברת הגיטרות.

התנהגותם של פיקאפים מגנטיים לגיטרה מאופיינת בתגובה קצת יותר איטית ומעודנת (בהשוואה להתנהגותו של פיקאפ האוכף), והם בעלי אפיון צליל חם ועגול.

דוגמא מקסימה לכך ניתן למצוא בביצוע של נירוונה לשיר “The Man Who Sold The World” ממופע האנפלאגד האגדי, בשנת 1993, בניו יורק.

חלק מהנגנים מרגישים שהצליל שמפיק הפיקאפ המגנטי על הגיטרה האקוסטית, דומה מידי לצליל של הגיטרה החשמלית. אך כאן טמון גם יתרון יחסי נוסף של הפיקאפ המגנטי והוא שהפיקאפ המגנטי עובד נהדר עם אפקטים שונים, שעימם משתמשים בעולם הגיטרות החשמליות, ובכללם אוברדרייב ודיסטורשן שלא נשמעים במיטבם (וזאת בלשון המעטה…) כאשר מחברים אליהם את שאר סוגי הפיקאפים, שאיתם משתמשים בהגברת גיטרות אקוסטיות.

למי שרוצה הדגמה איכותית של שימוש באפקטים ובביצועים חשמליים עם גיטרה אקוסטית, אני ממליץ בכל פה ללכת להופעה של גבע אלון ולחזות בפלא.

בנוסף, פיקאפים מגנטיים לגיטרה מגיבים היטב לשינויים באיקוולייזר, וניתן להשיג באמצעותם מגוון רחב של צלילים, תדרים ואפיונים, ובכך להתאימם לטעמנו האישי בקלות יחסית.

רוב הפיקאפים המגנטיים מותקנים בחור התהודה של הגיטרה. בחלק מהדגמים הם מותאמים להיות מותקנים באזורים שונים בכלי, אך הדבר לא נפוץ במיוחד.

קיימות גיטרות אקוסטיות-חשמליות שמגיעות מהמפעל, כאשר מותקנים עליהן פיקאפים מגנטיים בפיזור המזכיר את זה של הגיטרה החשמלית – כמו הדגם – JE-160 של חברת Gibson.

קיימים פיקאפים מגנטיים פאסיביים לגיטרה כדוגמת דגם ה-M1 של L.R. Baggs ודגם ה-Woody של Seymour Duncan, אשר יוצרים הגברה בכוח הסיגנל החשמלי שנוצר בהם מהסליל והמגנט בלבד, ולעומתם קיימים פיקאפים מגנטיים אקטיביים לגיטרה, כדוגמת דגם ה-M1 Active של L.R. Baggs, אשר עושים שימוש בבטריות, על מנת להפעיל מערכות קדם-מגבר – פרה אמפ המותקנות בתוכם, שיכולות לספק עוצמת יציאה גבוהה, ויכולת לאפיין ולכוון את אופיו של הפיקאפ לגיטרה.

פיקאפ מגנטי לחור התהודה ניתן להתקנה באופן קבוע או זמני, ובחלק מהדגמים, למעשה ברובם, ניתן להסירו ולהעבירו בקלות יחסית בין גיטרות שונות. התקנה קבועה תצריך קדיחת חור באזור תפס הרצועה לצורף התקנת פלאג היציאה.

חסרון פיזי קל בחלק מהדגמים הפאסיביים הוא שעל מנת להפיק ולייצר סיגנל חזק מספיק הם מצריכים שימוש במגנטים גדולים ובליפופים רבים של סליל, דבר שבסופו של עניין, יוצר פיקאפ גדול-ממדים באופן יחסי, המותקן בחור התהודה.

דבר זה לא יקבל משנה משמעות, אם הנגן אוהב את הצליל שהפיקאפ מספק. כאן בא לידי ביטוי היתרון של הפיקאפים המגנטיים האקטיביים לגיטרה, שעל ידי שימוש בקדם-מגבר – פרה אמפ ובבטרייה יכולים לספק סיגנל חזק מאוד, וזאת מבלי להכביד על חור התהודה ולחסום אותו על ידי רכיב גדול וכבד יחסית.

3. פיקאפ לוח תהודה לגיטרה – SBT – Soundboard Transducer

פיקאפ לוח תהודה לגיטרה עושה שימוש גם הוא בחיישנים פיאזו-אלקטריים רגישי-רטט, הדומים באופן פעולתם לאלו של פיקאפ האוכף, אך בשל היותם מודבקים ישירות ללוח התהודה, הם מסוגלים לקלוט צלילים השונים בתכלית מאלה שפיקאפ אוכף לגיטרה קולט. כפי שהוזכר קודם, פיקאפ אוכף לגיטרה קולט בעיקר את רטט המיתרים, המופעל עליו ישירות מן האוכף עצמו.

פיקאפים אלה נשמעים יותר עציים ואקוסטיים, היות שהם קולטים אזור רחב וכללי יותר של הגיטרה, בצליל שהם מפיקים מודגשים תדרי המיד-ריינג’ והתהודה הכללית של גוף הגיטרה.

פיקאפים אלה חשים את הוויברציות הנוצרות בגוף תיבת התהודה, ולכן הם נשמעים שונים בתכלית בין גיטרה מוגברת לגיטרה מוגברת, משום שגיטרות מוגברות שונות מפיקות צליל בעל אפיון שונה. עובדה זו הופכת את פיקאפ לוח התהודה, למוצר שקשה יהיה לחזות את הסאונד שיפיק בטרם ההתקנה, זאת בניגוד לפיקאפ האוכף שאת אפיון צלילו הסופי קל יותר לחזות, והוא בדרך כלל “מספק את הסחורה” על הצד הטוב ביותר.

היות ופיקאפ לוח תהודה לגיטרה מתפקד באינטראקציה עם התנועה של גוף הגיטרה, וכפועל יוצא מכך עם האוויר שנכנס ויוצא מחלל הגוף- זה הופך את הפיקאפ לרגיש מאוד לפידבקים גם בווליומים נמוכים, בהשוואה לפיקאפ האוכף ולפיקאפ המגנטי. פיקאפ לוח התהודה מתאים ביותר לעבודה בווליומים נמוכים, כאשר הגיטרה נמצאת במרחק ניכר מהמגבר או מהמוניטור המשמיע אותה.

רוב ‘פיקאפי לוח התהודה’ מותקנים בתוך הגיטרה על ידי דבק נוזלי או דבק דו צדדי. מיקומם השכיח ביותר הוא על פלטת הגשר הפנימית, ממש מתחת לגשר. מיקום זה, מאפשר לחיישנים לקלוט לא רק אבל גם את רטט המיתרים הישיר.

במסגרת ההתקנה, למיקומו הסופי של הפיקאפ יהיה תפקיד מרכזי באפיון התוצאה הסופית של הצליל המוגבר, וזאת משום שכל אזור בלוח התהודה רוטט באופן שונה ומדגיש תדרים אחרים. לפיכך, באופן תאורטי ניתן לעשות אין סוף ניסיונות מיקום, כאשר תזוזה של מילימטרים בודדים משפיעה ויכולה לעשות את ההבדל. יש להיזהר, שכן הדבר עלול לגרום לבלבול, לחוסר החלטיות, ולהתעסקות אובססיבית במיקום הפיקאפ, ויש גבול טכני ברור עד כמה פעמים ניתן להרכיב, לפרק ולהתקין מחדש את הפיקאפ, מבלי לגרום לו או לגיטרה נזק.

פיקאפ זה, הוא בחירה טובה להגברת כלי נגינה, שלא ניתן להתקין עליהם פיקאפ אוכף, לדוגמא: גיטרות Archtop, גיטרות Resonator, מנדולינות וכו’.

לפיקאפ לוח התהודה יש גרסאות פאסיביות, כדוגמת דגם ה-iBeam של חברת L.R. Baggs, וגרסאות אקטיביות, העושות שימוש בבטרייה ובקדם-מגבר, כדוגמת דגם ה-iBeam Active של חברת L.R. Baggs.

קיימים פיקאפים לגיטרה מעין אלה, שניתן להתקין גם כהתקנה חיצונית מחוץ לגיטרה על גבי לוח התהודה, כדוגמת דגמי ה-SoundSpotשל חברת D-Tar.

4. מערכות מבוססות מיקרופון לגיטרה – Internal / External Mic Based System

אופציה נוספת להגברת גיטרה אקוסטית ולהגברת גיטרה קלאסית, שהפכה פופולארית עד מאוד בשנים האחרונות, היא שימוש במיקרופון חיצוני או פנימי כרכיב הגברה מרכזי או כרכיב משלים, לצורך השגת אפיון צליל מלא יותר.

למרות שמבחינה טכנית מיקרופון אינו מוגדר כפיקאפ, יצרנים רבים מייצרים מיקרופונים, המותאמים להתקנה בפנים או מחוץ לגיטרה. בחלק מהמקרים הם משולבים עם פיקאפים נוספים במערכות, שקולטות את הגיטרה על ידי מספר רכיבי הגברה ולא מסתמכות רק על קלט של פיקאפ בודד.

דוגמא נהדרת למערכת הגברה לגיטרה הנעזרת ברכיב מיקרופון על מנת להוסיף אפיון צליל מלא יותר היא מערכת ה-Dual Source של חברת L.R. Baggs.

היתרון היחסי של צורת הגברה לגיטרה זו, נעוץ בכך שהמיקרופון יכול להוסיף ולקלוט עומקים ורזולוציות שלכל פיקאפ לגיטרה אחר יהיה קשה ואפילו בלתי-אפשרי לקלוט. לצורת הגברה לגיטרה זו יש פוטנציאל גדול לפידבקים, ולכן משתמשים בה לרוב רק כדי לספק נפח, כדי להדגיש ממדים נוספים של הגיטרה וכדי לתת לתוצאת ההגברה הסופית יותר גוף ונפח.

שיטת הגברה לגיטרה מבוססת מיקרופון מתאימה במיוחד לעבודה בווליומים נמוכים או באולפן ההקלטות. עבודה עם מיקרופון, בדרך כלל מצריכה מתח פנטום או שימוש בקדם-מגבר הפועל על בטרייה. בנוסף לעיתים עולה הצורך לעבד את האותות והצלילים אשר נקלטים על ידי המיקרופון על ידי שימוש באיקוולייזר, וזאת כדי לא לקבל גיטרה מוגברת “באסית” מידי או “קופסתית” מדי.

דוגמאות ייחודיות ויוצאות דופן למערכת הגברה לגיטרה העושה שימוש ברכיב מיקרופון כרכיב הגברה מרכזי הן מערכות ה-Anthem וה-Anthem SL של חברת L.R. Baggs.

במערכות הגברה לגיטרה אלה רכיב המיקרופון הוא רכיב ההגברה המרכזי, שבאמצעותו מגבירה המערכת את הגיטרה, כאשר מיקרופון הפטנט הייחודי ה-Tru Mic של חברת L.R. Baggs מתוכנן להיות עמיד במיוחד כנגד הופעת פידבקים, אך עדיין לאפשר לנגן ליהנות מאיכויות ומיתרונות הקליטה וההגברה, שרק מיקרופונים מסוגלים לספק. אין ספק, שדבר זה הוא חידוש ייחודי ומרענן.

5. מערכות הגברה משולבות לגיטרה

כפי שציינתי במהלך המאמר, לכל אחד מסוגי הפיקאפים לגיטרה השונים קיימים יתרונות וחסרונות יחסיים. יתרונות וחסרונות אלו נובעים בעיקר מעיקרון פעולתו של הפיקאפ לגיטרה, ממיקומו הפיזי, וכפועל יוצא מכך, מפוטנציאל החישה שלו.

אחד הפיתוחים המעניינים של השנים האחרונות הוא מערכות הגברה לגיטרה, שקיים בהן שילוב של מספר רכיבי הגברה שחוברים יחדיו ומתאגדים לקדם-מגבר – פרה אמפ משותף, ועל ידי כך יוצרים מערכת הגברה לגיטרה אינטגרטיבית, שמסוגלת לקלוט ולהגביר את הגיטרה מכמה זוויות, ובמספר אופנים, וזאת במטרה להפיק את הצליל האקוסטי המוגבר הטוב, המקיף והאותנטי ביותר שרק ניתן.

לדוגמא, מערכת ה-Dual Source של חברת L.R. Baggs ,המשלבת מיקרופון קונדנסר פנימי ופיקאפ אוכף פיאזו-אלקטרי רגיש-רטט.

למערכת הגברה לגיטרה זו, גלגלת מיקס, המאפשרת בקצה האחד שלה שימוש רק בפיקאפ האוכף, בקצה השני שימוש רק במיקרופון הקונדנסר, ובטווחי האמצע של הגלגלת- היא מאפשרת את כל קשת המצבים שביניהם. היות ופיקאפ אוכף הגיטרה קולט בעיקר את רטט המיתרים הישיר המגיע מאוכף הגיטרה, באפיון צלילו חסרה התחושה של גוף הגיטרה ותחושת החלל האקוסטי שלה. כאן בדיוק ניתן לנצל את יתרונותיו של מיקרופון הקונדנסר, ולשלבו כך שיוסיף את ממד הנפח החסר לפיקאפ אוכף לגיטרה, ובכך להגיע לאיזון טוב יותר ולאפיון צליל מלא יותר.

ריבוי פיקאפים לגיטרה יכול לתרום רבות ליצירת צליל גיטרה מוגברת טוב יותר, מורכב יותר ורב שכבתי, צליל שקרוב באופיו לאופן שבו אנו קולטים ושומעים את צלילי הגיטרה באוזנינו. הדבר ניתן להשגה הודות לכך, שבשיטה זו באים לידי ביטוי יותר אזורים ואיכויות של הגיטרה. בנוסף, בשילוב הנכון של רכיב הגברה לגיטרה מסוים עם רכיב הגברה לגיטרה מסוג אחר היתרון של האחד מפצה על החיסרון של האחר.

קיימות בשוק מספר מערכות הגברה לגיטרה, שעושות שימוש ביותר מפיקאפ לגיטרה אחד על מנת להגביר גיטרות:
הדרך השכיחה ביותר והמועדפת על יד רוב הנגנים, היא על ידי שילוב של פיקאפ אוכף לגיטרה ומיקרופון קונדנסר לגיטרה פנימי, כפי שניתן למצוא במערכת ה-Dual Source של חברת L.R. Baggs, ואולם, כל קומבינציה אחרת אפשרית גם כן.

דוגמאות מצוינות הן מערכות ה-Anthem וה-Anthem SL של חברת L.R. Baggs, המשלבות פיקאפ אוכף לגיטרה ומיקרופון לגיטרה פטנט בטכנולוגיה ייחודית, העונה לשם Tru Mic, כרכיב הגברה לגיטרה מרכזי.

מיקרופון לגיטרה – Tru Mic מותקן בפנים הגיטרה באזור פלטת הגשר, באופן דומה לאופן שבו מתקינים פיקאפים מסוג SBT כדוגמת ה-iBeam וה-iBeam Active של חברת L.R. Baggs.

בניגוד לאופן הפעולה של מערכת ה, Dual Source רוב הקלט ופעולת הגברת הגיטרה מתקבלים מהמיקרופון הרגיש, שבאופן יוצא דופן אינו נוטה להגיע לפידבקים, וזאת הודות לפיתוח ולפטנט מיקרופון לגיטרה המיוחד של חברת L.R. Baggs.

כשחקן חיזוק, פיקאפ אוכף לגיטרה מספק לקדם-המגבר – פרה אמפ של מערכת הגברת הגיטרה ה-Anthem בעיקר הדגשה של התדרים הנמוכים ושל הוויברציות הפיזיות, שמגיעות ממיתרי הגיטרה ישירות לאוכף, וזאת על מנת לאפיין את הצליל הסופי בתחושה של יותר גוף, משקל ויציבות.

השילוב של אלמנטים כל-כך שונים, מספק חווית הגברה מיוחדת ושונה מכפי שהכרנו עד היום, היות שרכיבי ההגברה מפצים האחד על החסרונות של האחר, ויוצרים צליל מוגבר, איכותי ואותנטי.

היופי שבשימוש במערכות הגברה לגיטרות משולבות, כמו מערכת הגברה לגיטרה – Dual Source, מערכת הגברה לגיטרה – Anthem ומערכת הגברה לגיטרה – iMix – של חברת L.R. Baggs, טמון בעובדה שמערכות ההגברה לגיטרה הללו, על כל מרכיביהן, תוכננו מראש על ידי מומחים, כדי לשלב כוחות ויתרונות בין האלמנטים השונים, על ידי חיבורם לקדם-מגבר – פרה אמפ אחד מרכזי, כזה שמותאם למשימת האינטגרציה הזו.

לקדם-המגבר – פרה אמפ של מערכות הגברה לגיטרה אלה, מחוברים כפתורי שליטה, המעניקים לנגן את היכולת לשלוט בעוצמת הווליום הכללית, היוצאת מהגיטרה, ובתמהיל ובשילוב של רכיבי ההגברה לגיטרה השונים.

בחלק מהמערכות ניתן לבחור באפשרות שהסיגנל של שני רכיבי ההגברה יסוכם וייצא דרך יציאת מונו אחת או ייצא בשני ערוצים נפרדים על ידי כבל סטריאו ובכך יתאפשר לבצע עיבוד אותות נפרד ושונה לכל פיקאפ לגיטרה.

מערכות הגברה לגיטרה משולבות, נותנות בידי הנגן גמישות ומרחב יצירתי בכל הקשור להתנהגות הגיטרה ולאפיון הצליל שלה במצבים מוגברים. לדוגמא, במערכת כמו ה-Dual Source, ניתן להשתמש רק בפיקאפ אוכף לגיטרה לסיטואציות של ווליומים גבוהים, כדי להימנע מפידבקים, וניתן להשתמש במיקרופון לסיטואציות של ווליומים נמוכים, או שניתן להשתמש באולפן ההקלטות על מנת לקלוט ולהגביר את הסאונד האקוסטי הטבעי של הגיטרה.

היופי שבשימוש במערכות הגברה לגיטרות משולבות, כמו מערכת הגברה לגיטרה – Dual Source, מערכת הגברה לגיטרה – Anthem ומערכת הגברה לגיטרה – iMix – של חברת L.R. Baggs, טמון בעובדה שמערכות ההגברה לגיטרה הללו, על כל מרכיביהן, תוכננו מראש על ידי מומחים, כדי לשלב כוחות ויתרונות בין האלמנטים השונים, על ידי חיבורם לקדם-מגבר – פרה אמפ אחד מרכזי, כזה שמותאם למשימת האינטגרציה הזו.

לקדם-המגבר – פרה אמפ של מערכות הגברה לגיטרה אלה, מחוברים כפתורי שליטה, המעניקים לנגן את היכולת לשלוט בעוצמת הווליום הכללית, היוצאת מהגיטרה, ובתמהיל ובשילוב של רכיבי ההגברה לגיטרה השונים.

בחלק מהמערכות ניתן לבחור באפשרות שהסיגנל של שני רכיבי ההגברה יסוכם וייצא דרך יציאת מונו אחת או ייצא בשני ערוצים נפרדים על ידי כבל סטריאו ובכך יתאפשר לבצע עיבוד אותות נפרד ושונה לכל פיקאפ לגיטרה.

מערכות הגברה לגיטרה משולבות, נותנות בידי הנגן גמישות ומרחב יצירתי בכל הקשור להתנהגות הגיטרה ולאפיון הצליל שלה במצבים מוגברים. לדוגמא, במערכת כמו ה-Dual Source, ניתן להשתמש רק בפיקאפ אוכף לגיטרה לסיטואציות של ווליומים גבוהים, כדי להימנע מפידבקים, וניתן להשתמש במיקרופון לסיטואציות של ווליומים נמוכים, או שניתן להשתמש באולפן ההקלטות על מנת לקלוט ולהגביר את הסאונד האקוסטי הטבעי של הגיטרה.

הגברה לגיטרה – האם אתם מוכנים לבחור את הפיקאפ שלכם?

עם מגוון כל כך רחב של אפשרויות, בחירת פיקאפ לגיטרה הנכון נראית כמשימה לא פשוטה, אך הדבר אינו חייב להיות כך:

“You Got to be one to know one…” – אני יודע ממקור ראשון, וגם במקרה של רבים מלקוחותיי, שאנו הנגנים מאוד קנאים וחסרי פשרות, באשר לאיכותו של הציוד ושל האביזרים שעימם אנו מנגנים, מופיעים ויוצרים את המוסיקה שלנו. כשמדובר ברכישת ציוד חדש, או בשדרוג של ציוד קיים, אצל רובנו “נפתח תיאבון גדול” ואנו רוצים מהכול ומהטוב ביותר. וכך, מבלי לשים לב אנו עלולים למצוא עצמנו רוכשים מוצר, שהוא אמנם משוכלל ומתקדם, אך לא בהכרח מתאים לצרכינו.

כשמדובר בבחירת ההגברה הנכונה לגיטרה שלנו, עלינו להתאים לעצמנו את המוצר הנכון, על פי אופי השימוש שלנו ולפי הסיטואציות המרכזיות בהן אנו בדרך כלל מנגנים.

גורמים מכריעים שיש להביא בחשבון הם סגנון המוזיקה שאנו מנגנים; כמה חזק אנחנו פורטים על מיתרי הגיטרה בשעת הנגינה; באילו מקומות אנו עתידים לנגן (אולמות גדולים, פאבים קטנים, מקומות פתוחים או סגורים); האם אנו מנגנים לבד או במסגרת להקה; מהו הווליום שבו אנו ננגן ונופיע ועוד כהנה וכהנה שיקולים.

לדוגמא, אם אנו מופיעים במסגרת להקת רוק רועשת, אנו נצטרך מערכת הגברה לגיטרה, שעד כמה שניתן, תהיה עמידה בפני פידבקים. לצורך העניין, בבחירה זו אנו נמנע משימוש במיקרופון לגיטרה או בפיקאפ לוח תהודה לגיטרה, גם בגלל פוטנציאל הפידבק הגבוה שלהם וגם משום שמיקרופון לגיטרה יקלוט גם את הכלים האחרים שעל הבמה הרועשת, וזהו דבר שנרצה להימנע ממנו, על מנת להגיע לסאונד במה וסאונד חוץ אידיאליים.

דוגמא נוספת, נגני גיטרה אקוסטית או גיטרה קלאסית, שמנגנים סולו ומתופפים על גוף הגיטרה כחלק מסגנון הנגינה, כאילו היה כלי פרקשן, ובכך מדמים צליל של תוף, בדרך כלל יצטרכו מערכת הגברה לגיטרה שתכלול מיקרופון לגיטרה או פיקאפ לוח תהודה לגיטרה, המסוגלים לקלוט היטב את צלילי התיפוף על גוף הכלי.

אם אתה נגן שמנגן סגנון שכולל פריטה אגרסיבית על מיתרי הגיטרה, סביר להניח שתזדקק לפיקאפ לגיטרה, שיוכל להתמודד היטב עם העוצמות שמופעלות על הגיטרה, ושיוכל לקלוט ולהשמיע צלילים איכותיים, מבלי להגיע מוקדם מידי למצב של עומס יתר ודיסטורשן. אבל אם אתה נחשב לאחד הנגנים שמנגנים נגינת אצבעות עדינה, וודאי תצטרך מערכות הגברה לגיטרה רגישות ביותר, שמסוגלות לקלוט ולהדגיש ניואנסים קלים, ושתהיה ערה גם לצלילים העדינים ביותר של הגיטרה.

לסיכום…

אם אתם מתכננים להגביר את הגיטרה האהובה שלכם או לשדרג את ההגברה הקיימת בגיטרה או לרכוש פיקאפ לגיטרה מסוים אתם יותר ממוזמנים להיכנס אליי למרכז הגיטרות שלי.
אני מזמין אתכם להתרשם ממגוון הפיקאפים לגיטרה אותם אני מציע, וביחד איתי לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם.
חשוב לציין, שכל הפיקאפים לגיטרה ומערכות ההגברה לגיטרה המוזכרים במאמר, ומגוון רחב נוסף ומיוחד שלא הוזכר, קיימים במרכז הגיטרות שלי, ורק ממתינים להיות מותקנים על הגיטרה האישית שלכם.

אנו מאחלים לכם גלישה נעימה ומהנה.
נשמח לשמוע מכם הערות והארות בכל דבר ועניין.
צרו קשר בכל נושא שמעסיק אתכם ונשמח לעמוד לשירותכם.

בואו לבקר.
מרכז הגיטרות של אבי גיל