משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
  • משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
היי רוקסטאר, התחברות / הרשמה

מתוך ב”אופן מילולי” – על גיטרה וקתרוס yifat

מתוך ב”אופן מילולי”: על גיטרה וקתרוס

מתוך ב”אופן מילולי” – על גיטרה וקתרוס yifat

מתוך ב”אופן מילולי”: על גיטרה וקתרוס
yifat | יולי 19
yifat | יולי 19
avshalom-kor-cover

 “אני גיטרה הייתי פעם עץ אולי ובתיבת התהודה, אני זוכר את כל מי שניגן עליי ואני אומר תודה”.

שלום לכם, אני גיטרה. כך כתבה נעמי שמר במופע הפרידה של הזמר בני אמדורסקי. אני גיטרה, זה שם התקליטור הכפול שהופיע במלאות עשור לפטירתו של בני אמדורסקי, תקליטור שערך יורם רותם מנהל מחלקת המוזיקה בגל״צ. כשבני אמדורסקי שר את המילים מישהו פורט עליי, אפשר לשמוע מיד את הפריטה על מיתרי קולו. הקשיבו- גיטרה מופיעה בתנך רבותיי. ספר דניאל פרק ג׳.

כל כלי הנגינה של מלך בבל בחנוכת פסל הזהב הגדול שעשה, ובין כלי הנגינה 4 פעמים מופיע קתרוס. מדוע אמרנו שהגיטרה מופיעה בתנך? כי אומנם צריך לקרוא קתרוס אבל כתובה האות י׳ בכל ארבע הפעמים, זכר להגיית קיתרוס. שם קדום לגיטרה. תחילה אמרו קיתרוס אח”כ אמרו קתרוס.

הציצו בדניאל פרק ג׳, בשוליים של הפרק בתנך. וְכָרוֹזָא קָרֵא בְחָיִל; לְכוֹן אָמְרִין עַמְמַיָּא, אֻמַּיָּא וְלִשָּׁנַיָּא׃ 5 בְּעִדָּנָא דִּי־תִשְׁמְעוּן קָל קַרְנָא מַשְׁרוֹקִיתָא קִיתָרוֹס (קַתְרוֹס) סַבְּכָא פְּסַנְתֵּרִין סוּמְפֹּנְיָה, וְכֹל זְנֵי זְמָרָא; תִּפְּלוּן וְתִסְגְּדוּן לְצֶלֶם דַּהֲבָא, דִּי הֲקֵים נְבוּכַדְנֶצַּר מַלְכָּא׃ 6 וּמַן־דִּי־לָא יִפֵּל וְיִסְגֻּד; בַּהּ־שַׁעֲתָא יִתְרְמֵא, לְגוֹא־אַתּוּן נוּרָא יָקִדְתָּא׃ 7 כָּל־קֳבֵל דְּנָה בֵּהּ־זִמְנָא כְּדִי שָׁמְעִין כָּל־עַמְמַיָּא קָל קַרְנָא מַשְׁרוֹקִיתָא קִיתָרֹס (קַתְרוֹס) שַׂבְּכָא פְּסַנְטֵרִין, וְכֹל זְנֵי זְמָרָא; נָפְלִין כָּל־עַמְמַיָּא אֻמַיָּא וְלִשָּׁנַיָּא, סָגְדִין לְצֶלֶם דַּהֲבָא, דִּי הֲקֵים נְבוּכַדְנֶצַּר מַלְכָּא׃ 8 ייתכן שהנבל מימי קדם היה שונה מן המוכר לנו כיום, אולי היה דומה לקתרוס ולגיטרה שהרי היום בנבל יש לוח תהודה בעוד שלגיטרה-לקתרוס יש תיבת תהודה, עם פתח מול המיתרים. ואכן עמוס הנביא מדבר על נגני הנבל של זמנו בעיר שומרון, ליד היישוב שבי שומרון של היום ועמוס מתאר את הפקת הצליל ״הפורטים על פי הנבל״, כלומר לנבל היה פה הייתה תיבת תהודה, כמו לקתרוס ולאחותו הגיטרה – הקיטרה.

הקתרוס היה ארגז, תיבה ועליו מיתרים. אח”כ נתנו לו צוואר והמיתרים נמתחו על צווארו של הכלי. הכלי בעל הצוואר הערבים קראו “עוד”, ע׳ ו׳ ד׳ אבל אם ה׳-הידיעה הערבית, העוד נעשה “אל- עוד”. לשונות אירופה קלטו את השם “אל עוד” חיברו את ה-ל׳ להמשך ומזה השם האנגלי “לוט׳ “lute ובגרמנית “לאוטה”. חשבו באירופה שה-ל׳ היא חלק מן השם. הכי בחלילייך, זה הפועל הקדמון שהסופר המשורר בן ציון תומר העתיק לכאן מתיאור העלייה לרגל במשנה מסכת ביקורים פרק ג׳. החליל מכה לפניהם עד שהם מגיעים קרוב לירושלים. המשנה אומרת ״החליל מכה״, בתנך כתוב ״והעם מחללים בחלילים״, ככה במשיחת שלמה למלך על ישראל.

לגבי נגינת האקורדיון, שמענו מפי בני אמדורסקי את הפועל ששם בפיו יהונתן גפן : ״אהרונצ’יק הבריון היה לוחץ אקורדיון״. עם ידידי הטכנאי רפי קופפר, שוטטנו היום בין הכלים בעזרת התקליטור שירי בני אמדורסקי. אני גיטרה נקרא התקליטור כמו דברי הפרידה ששתלה נעמי שמר בפי בני אמדורסקי. ״ אני גיטרה הייתי פעם עץ אולי ובתיבת התהודה, אני זוכר את כל מי שניגן עליי ואני אומר תודה״. צוטט ותומלל מתוך פינתו היומית של הד”ר אבשלום קור “באופן מילולי” בגלי צה”ל בנושא הקתרוס והגיטרה.

אני גיטרה – בני אמדורסקי

מילים ולחן: נעמי שמר

אני גיטרה

הרוח מנגן עלי

בחילופי עונות

אני גיטרה

מישהו פורט עלי

בחילופי המנגינות.

כשמתחשק לי לפלרטט

אני פוצח בדואט

גם אם זה טריו או קווארטט

זה לא מפריע.

על משבצות אדום לבן

אשכול בשל על השולחן

ואגסים דמויי סזאן

וגם סנגריה.

אני גיטרה

הרוח מנגן עלי

בחילופי עונות

אני גיטרה

מישהו פורט עלי

בחילופי המנגינות.

אני סימן, אני עדות

לידידות ולבדידות

וגם במשעולי ילדות

אצעד לבטח.

הרפתקאות צועניות

במטוסים, באוניות

וטעויות צבעוניות

על כל השטח.

אני גיטרה

הרוח מנגן עלי

בחילופי עונות

אני גיטרה

מישהו פורט עלי

בחילופי המנגינות.

מה שנוגע לבנות

יש הסכמים, יש הבנות

ואין לי, אין לי טענות

גם לא היו לי.

לא התייאשתי מימי

כי מה שלא קרה במאי

יקרה בעזרת השם ודאי

ביוני יולי.אני גיטרה

הייתי פעם עץ אולי

ובתיבת התהודה

אני זוכר את

כל מי שניגן עלי

ואני אומר

תודה

אנו מאחלים לכם גלישה נעימה ומהנה.

נשמח לשמוע מכם הערות והארות בכל דבר ועניין.

Error: Contact form not found.