משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
  • משלוח חינם בקנייה מעל ₪150
היי רוקסטאר, התחברות / הרשמה

הסקורפיונס נותנים בראש בהופעה אקוסטית באתונה yifat

הסקורפיונס נותנים בראש בהופעה אקוסטית באתונה

הסקורפיונס נותנים בראש בהופעה אקוסטית באתונה yifat

הסקורפיונס נותנים בראש בהופעה אקוסטית באתונה
yifat | יולי 14
yifat | יולי 14

 

כנראה שלא קל לומר להתראות. זה קשה במיוחד אחרי חמישים שנה. וזאת הסיבה שאפשר לוותר לסקורפיונס על העובדה שהם בסיבוב הפרידה עוד מ 2010. אחרי הכול, יש להם מעריצים בכל רחבי העולם והם רוצים לנסות לראות את כולם לפני שהם סוגרים את הבאסטה. בקריירה ארוכה כמו של הסקורפיונס, אין הרבה דברים שהם לא עשו. החל ממסעי הופעות שאזלו אליהם הכרטיסים, תקליטים שהיו להיטים ומעריצים מושבעים, הלהקה כבר הספיקה לכסות את רוב סימוני ה’וי’ שאפשר לחשוב עליהם. אבל יש דבר אחד שהסקורפיונס עוד לא עשו וזה מופע אקוסטי של MTV Unplugged. מופעים אקוסטיים הם לא ממש דבר חדש לסקורפיונס. הם עשו את האלבום “Moments of Glory” בשנת 2000, כשהם הופיעו עם הלהיטים שלהם יחד עם התזמורת הפילהרמונית של ברלין, והוציאו את האלבום acoustica  ב2001, וזה ללא ספק היה יכול להספיק. כשהתקבלה ההצעה מMTV לביצוע הופעה אקוסטית נדמה שזו יכולה להיות עוד נקודת ציון דרך בקריירת להקת הסקורפיונס הגרמנית האדירה. להקת הסקורפיונס בחרה שלא פשוט לרענן חומרים ישנים. על מנת לגרום לזה לעבוד, עליהם היה לעצב מחדש את להיטיהם, לכתוב חומרים חדשים, ולמצוא טוויסט כלשהו, דרכו יוכלו להעניק למעריצי סקורפיונס הופעה בלתי נשכחת. כמובן שלא יזיק אם ההופעה תהיה מוקלטת באווירה מיוחדת, בהיכל מיוחד.

למעשה, זה מה שקרה בתהליך יצירת scorpions MTV unplugged in Athens. הם הרכיבו סט קטלני עם עיבודים חדשניים בתאטרון יווני מפורסם. היכל מדהים בן 50 שנה עם נוף עוצר נשימה לאקרופוליס. להקת הסקורפיונס צלחה כ25 קטעים, מתוכם רוב הקטעים נוגנו בעיבודים חדשים, וחלק מהקטעים היו שירים שמעולם לא נשמעו בהופעה חיה לפני כן. שחרור האלבום גם לווה בראיון ארוך עם חברי הלהקה, בו הסבירו רבות על ההיסטוריה של הסקורפיונס וכמובן על מה שצופה להם העתיד.

Rudolf_Schenker.Klaus_Maine.and_.Mattias_Jabs.in_Bulgaria2010

התפתחות ה-DVD של ההופעה ההיסט(ו)רית באתונה

רודולף שנקר (Rudolf Schenker), מייסד להקת הסקורפיונס אמר שלמעשה, 2013 תוכננה להיות שנת מנוחה, לאחר שלוש שנים בסיבובי הופעות. כשהתקשרו אל הלהקה מMTV, ההחלטה לא הייתה קשה, כיוון שזה משהו שהם עדיין לא עשו בקריירה. למען האמת, עוד בשנות השמונים הם קיבלו מהם הצעה, אך היו במהלך סיבוב הופעות ושלא רצו לקטוע. למרות שהם רצו לבצע את ההופעה, הם ידעו שכבר ביצעו הופעה אקוסטית בעבר אז היה ברור שכדאי לגוון את העניין. חברי הסקורפיונס דיברו עם המפיקים , מייקל נורד האנדרסון (Mikael Nord Anderson) ומרטין הנסן (Martin Hensen) אשר אמרו שיש לא מעט שירים שניתן לעבד לגרסה אקוסטית. כולם נפגשו לאחר מכן, הקשיבו לאפשרויות, והבינו שיש לא מעט דברים אשר יוכלו לעשות. לא הספיק להם פשוט להחליף גיטרות חשמליות רועשות עם גיטרות אקוסטיות, הם רצו להציג עיבודים חדשים, כיווני גיטרה מעניינים, גיטרות 12 מיתרים, כלי הקשה, קלידים, האצת קצב בשירים, תזמורת גיטרות אקוסטיות, וניצול כללי של איכויות העבודה הזאת.

 

לאחר מכן הם פנו לMTV ואמרו להם שהם לא רוצים להיות בסטודיו מול 300 איש אלא רוצים להופיע בתאטרון יווני מול 3,500 איש, וכך היה.

מת’יאס ג’אבס (Matthias Jabs), גיטריסט ותיק בלהקת הסקורפיונס אמר שהם בהחלט לא רצו לעשות את אותם השירים מAcoustica. הם היו צריכים לבחור שירים שלא בצעו בגרסה אקוסטית, שירים שלא עשו בהופעה, או פשוט לכתוב דברים חדשים. בהתחלה גם הם בכלל לא רצו לנגן את “Rock you like a hurricane” או את “still loving you”. לבסוף הם כן ביצעו אותם, אבל רק בגלל התעקשות המעריצים וחברת ההפקה, אך בכל זאת הרעיון המרכזי של ההופעה נשאר, והוא גיוון ויציאה מהנורמה של הסקורפיונס ברמה הכי גבוהה שיכלו.

קצת על העיבודים

ג’אבס מספר שהיה היחיד מחברי להקת הסקורפיונס שנסע לשטוקהולם, והוא זה שעבד על הקטעים עם מרטין ומייקל, המפיקים. רוב הדברים יצאו מתוך ג’אמים ששלושתם היו עושים בכל בוקר. הם ניגנו את Sting in a tail על כוס קפה. היו להם  גם כמה רעיונות לno one like you והגרסה שזכתה לראות אור בDVD היא הגרסה של גאבס מסתבר. לשיר In trance הם החלו לחפש כוון גיטרה מעניין. לאט ובבטחה, הם הרכיבו את הסט שיצא כשעתיים וחצי מלאות של מוזיקה. היה להם ברור שעליהם לשמור על זה מעניין. היה גם ברור שעליהם להיות לפחות ארבעה נגני גיטרה. ג’אבס, מייקל, מרטין ורודולף כמובן. בסוף היו חמישה נגנים, כך שבכל שיר יש לפחות שש גיטרות אקוסטיות, שמעליהן הם הוסיפו כלים נוספים נוספים. מסתבר שהם היו מאוד ניסיוניים, והוסיפו כלים כמו כינור, מנדולינה ואפילו נבל, כי רצו סאונד ואוירה שונה לכל קטע. לקראת הסוף היה להם סט שירים מורכב, שדרש בערך 56 גיטרות על הבמה, והחלפה בכל שיר, בגלל שהגיטרות כוונו אחרת, לא כולל מנדולינות וכלים אחרים כמובן.

הגיטרות של העקרבים

שנקר מספר שבמשך השנים ביקש מגיבסון (Gibson) לבנות לו גיטרת V אקוסטית (Flying V acoustic guitar) והם תמיד אמרו לו שיעשו זאת אך מעולם לא התפנו לזה. טכנאי הגיטרות פנה אליו יום אחד ושאל את שנקר אם הוא רוצה גיטרת V אקוסטית. שנקר קנה שלוש גיטרות בעלות 6 מיתרים, אחת בעלת 12 מיתרים וגיטרת V אקוסטית בעלת צוואר כפול. כשהיה באירוע הmusikmesse בפרנקפורט, נתקל בהנרי ג’אזקיוויץ (Henry Juszkiewicz), חבר קרוב עוד מהתקופה בה עבר לעבוד בגיבסון ב1987. הוא אמר לו שהוא מנגן בV אקוסטית שלא מתוצרת גיבסון ושהוא רוצה מאוד לנגן בגיבסון.  בדרך כללת גיבסון (Gibson) איטיים נורא ביצור, אבל מיד לאחר השיחה הזאת הוא קיבל שתי גיטרות תוך מעט מאוד זמן. נ

ג’אבס עוד מרחיב באחד מראיונותיו ומספר שכשעבד על עיבודים בשטוקהולם, הוא השתמש הרבה בגיטרות של חברת מרטין (Martin) ופשוט התאהב בהן. הוא השתמש בהן אך ורק לטובת המופע, אבל גם התקין עליהן פיקאפים של Baggs R.L כי הם נשמעים מצויין מבלי לפגום בסאונד הכללי. הוא ניגן במיוחד על המרטין 000-42 Martin. זאת גיטרה שאפשר להשתמש בה לכל דבר והיא נוחה במיוחד לתפקידי סולו, הסביר ג’אבס. הרבה מהשירים שלהם כוונו לD כך שהוא יכול היה למתוח מיתרים בקלות רבה. גם יצא לו לנגן באחת מגיטרות ה D-180s המיוחדות של מרטין. כאשר הם חגגו 180 שנה להיווסדותם הם הכינו מספר מצומצם של גיטרות כאלו לכבוד המאורע. ג’אבס קיבל אותה קצת לפני המופע והיא נשמעה מושלם מהרגע הראשון, מה שלא קורה בדרך כלל עם גיטרות אקוסטיות.

גיטרות אקוסטיות VS גיטרות חשמליות

חברי הסקורפיונס מספרים שבגיטרות חשמליות הם יבצעו את המקסימום של שירים כמו blackout  או rock you like a hurricane. מעבר לזה הם מנגנים את אותו הדבר בדיוק על שני סוגי הגיטרות חוץ מכמה מילויים קטנים. בשירים אחרים, הם מנגנים משהו שונה לגמרי, אבל מה שחשוב זה שנשמע כמו יחידה מגובשת אחת ושנשמע מעניין, גם באקוסטיות וגם בחשמליות. כשזה נוגע לגרוב, לרודולף יש טכניקה שונה בידו הימנית בנגינה על אקוסטיות. ג’אבס פורט מעלה ומטה בעוד רודולף פורט מטה לרוב.

בDVD, כל אחד מנגן קצת אחרת כדי ליצור משהו באמת מיוחד. הגיטרה האקוסטית היא כלי שונה לגמרי מהחשמלית, מסביר ג’אבס. קודם כל, בגיטרה אקוסטית אין תירוצים. כשיש טעות- שומעים אותה מיד, בעוד בחשמלית, כשהסאונד לא נקי, אפשר להחביא טעויות מאחורי סליידים או מתיחות. בנוסף, גיטרה אקוסטית היא הרבה יותר רגישה ודינמית מאשר חשמלית ולכן, כשמנגנים עם מפרט, חשוב לבחור במפרט לא כבד. באופן כללי ג’אבס מעדיף לנגן עם האצבעות, כי אז הוא מקבל סאונד הרבה יותר טוב בנגינת תוים בודדים או ארפג’יו arpeggio.

עצה לכתיבת שירים

חברי הסקורפיונס הסכימו בפה אחד עם עצתו של שנקר לא לעשות יותר מדי חזרות. כשעושים יותר מדי חזרות, אפשר לאבד את הרגישות בעזרתה ניתן לכתוב, הם מסבירים. כשעושים יותר מדי חזרות, נכנסים לתוך שגרה, ושגרה היא הדבר הגרוע ביותר להלחנה. זאת הסיבה לכך שיש מעט מאוד נגנים שהם גם מעולים מבחינה טכנית וגם מלחינים נהדרים כמו למשל אדי ואן היילן (Eddie Van Halen) וג’ימי פייג’ (jimmy page) . גם אם נגן גיטרה לא מאוד מוכשר טכנית, עליו להיות מאוד יצירתי.

ההיסטוריה הארוכה מאוד של להקת הסקורפיונס

רודולף הקים את הסקורפיונס ב1965. אם לעשות את החישוב, הם עכשיו חוגגים 50 שנה לסקורפיונס. אולי יהיה רעיון טוב מצידם לאחד את כל מי שאי פעם ניגן בלהקה לטובת סיבוב ההופעות הבא, כי כולם חלק מההיסטוריה העשירה של הסקורפיונס. חברי הלהקה סיפרו על אחת ההופעות ב2006 או 2007, שאחריה חברי הלהקה ישבו וחשבו פערי גילים ושנים. אחד היה בלהקה כמעט שנתיים, בעוד אחר היה חלק מהסקורפיונס כבר 35 שנה ורודולף מציין חמישים שנה בלהקה. זה קטע מטורף, סיפרו חברי הסקורפיונס בראיון שערכו.

סיבוב ההופעות הנוכחי אורך כבר כמה שנים. האם זה באמת סיבוב הפרידה שלהם?

כנראה שחברי הסקורפיונס לא רצו להגיע למצב בו הם יכריזו על סיבוב פרידה, ולאחריו יבצעו עוד סיבוב הופעות. הם עדיין עושים כל מיני פרויקטים כמו ההופעה בMTV וגם סרט שיספר על ההיסטוריה ועל רוח להקת הסקורפיונס שעתיד לצאת בקרוב. אפשר לומר שהם כבר עשו הכול בקריירה שלהם ואפשר להניח שכל דבר שיעניין אותם, מלבד עוד סיבוב הופעות עולמי- הם בהחלט יעשו.

אנו מאחלים לכם גלישה נעימה ומהנה.

נשמח לשמוע מכם הערות והארות בכל דבר ועניין.

Error: Contact form not found.